21/10/2012

A les vostres mans

2 min

No cal ser Einstein per veure que aquesta crisi està marcant la fi d'una era. Hi ha tantes coses que estan canviant que quan en sortim no ens reconeixerem a nosaltres mateixos. Gairebé tot està en crisi i, per tant, gairebé tot és susceptible de canviar, incloses les fronteres.

Una de les coses que hauran de canviar, per força, és la manera com funcionen els mitjans de comunicació. Aquest procés d'adaptació està sent dramàtic, com ho certifiquen els milers de periodistes acomiadats en els últims quatre anys. En bona part, la crisi dels mitjans s'explica per la crisi de la publicitat, que durant dècades ha estat un gegant amb els peus de fang. Pot semblar increïble, però durant molts anys la publicitat ha estat la principal garantia de l'existència d'uns mitjans de comunicació sòlids. Això en si mateix es una contradicció, perquè les empreses que més inverteixen en publicitat sempre han tingut capacitat per pressionar els mitjans sota l'amenaça de retirar els seus anuncis.

Però el format d'anunci tradicional està en crisi i les marques cada cop s'inclinen més per crear els seus propis continguts. Un dels millors exemples d'això és Red Bull, que pràcticament ja no inverteix en espots i, en canvi, se centra a patrocinar grans espectacles. Des de pel·lícules (The art of flight , sobre esquí) fins a gestes com la del paracaigudista Felix Baumgartner. Estratègies com aquesta aconsegueixen que la publicitat sigui amable i, qui sap si per aquest motiu, més efectiva. El guru Risto Mejide sosté que les campanyes exitoses ja no seran les que molesten el consumidor -interrompent un programa, per exemple- sinó les que entrin de manera natural.

Això em porta a concloure que els mitjans difícilment tornaran a tenir els nivells d'ingressos publicitaris que havien arribat a assolir. I que per tant, amics lectors, si voleu seguir tenint informació de qualitat en el futur, depenem de vosaltres.

Àlex Font Manté és coordinador de l'Emprenem

stats