METAL·LÚRGICA
Empreses 13/09/2015

La torxa olímpica, de Catalunya a Maracanã

Recam Làser, de Caldes de Montbui, ingressarà sis milions d’euros després de guanyar un concurs per fabricar les torxes que viatjaran fins a Rio

Elena Freixa
3 min
La torxa olímpica, de Catalunya  a Maracanã

La torxa olímpica dels Jocs de Rio de l’estiu que ve sortirà, com és tradició, des del temple d’Hera, a Olímpia, i recorrerà tots els estats brasilers en un viatge de més de 20.000 quilòmetres fins a arribar al mític estadi de Maracanã. Abans, però, la torxa -o més ben dit les torxes que es passaran els rellevistes- haurà fet un primer viatge des de Catalunya, que és on la fabricaran, fins al mític temple, situat a uns 289 km d’Atenes. L’empresa Recam Làser, de Caldes de Montbui, ha guanyat el concurs públic convocat pel govern del Brasil i ja està produint les primeres mostres, dissenyades per un estudi brasiler. “Seran un total de 15.000 unitats que ens aportaran uns ingressos de gairebé set milions de dòlars [més de sis milions d’euros]”, explica Pere Barrios, que és fundador i director general de l’empresa.

Les torxes han impulsat el negoci de Recam Làser al Brasil fins a fer un gir de 180 graus. “Les coses no anaven gaire bé a l’empresa que tenim allà amb un soci, no acabàvem d’arrencar, però després del concurs la situació és totalment diferent”, assegura Barrios. Tot i que el concurs l’ha guanyat al Brasil, la fàbrica local no tenia prou capacitat per assumir la comanda, que s’ha d’entregar a principis de l’any que ve, i per això es fabricarà a la planta catalana.

La victòria en el concurs públic brasiler ha agafat per sorpresa l’empresa i l’ha situat en el punt de mira mediàtic. Però el camí dels últims anys de Recam Làser, dedicada al tall i fabricació de peces metàl·liques amb làser, ha sigut molt positiu, explica l’empresari. Fins i tot quan la recessió ha sigut més dura les comandes no han caigut, com a molt s’han mantingut, i la cartera de clients (més de 7.000) ha sigut una fortalesa. “Englobem des del sector de l’automòbil fins a les màquines de 'vending'”, resumeix com a exemple de la diversificació.

Entre els clients de la companyia hi ha empreses de diferents sectors industrials com l’austríaca KTM, fabricant de motocicletes, o la multinacional SSL Healthcare, fabricant dels preservatius Durex. Aquesta última és també un client important per al qual fabriquen per a tot el mercat europeu les màquines expenedores de preservatius que es col·loquen a l’exterior d’algunes farmàcies.

Els projectes d’internacionalització són relativament recents, però en pocs anys l’empresa ha apostat amb força pel continent americà. Hi té quatre empreses amb socis locals, totes amb producció pròpia, a Mèxic, el Perú, l’Argentina i el Brasil. La cinquena, a Xile, està en procés de tancament perquè l’estratègia amb el soci no ha sortit bé, reconeix Barrios. De moment, l’expansió se centra en aquest continent i en l’europeu, on hi ha projectes per aterrar a Rússia, Bòsnia i Romania. “Àsia no ens fa gràcia de moment”, sosté.

La facturació s’accelerarà un 25% aquest any gràcies a l’impuls que han suposat comandes com la de les torxes olímpiques. Barrios confia que la facturació es mourà entre els 35 i els 40 milions d’euros. La companyia, que té 400 treballadors, va néixer el 1988 com una aposta personal del mateix Barrios. Va quedar-se sense feina al Banco Popular i va decidir capitalitzar l’atur per engegar un projecte propi. “Vaig començar en una oficina d’11 metres quadrats a Granollers”, recorda. Avui la planta més gran que el grup té a Espanya és a Còrdova i a Catalunya en té a Caldes de Montbui, Sant Fruitós de Bages, Castellbell i el Vilar, Valls i Cassà de la Selva.

stats