Enric i Oriol Martori: “Fer el producte és difícil, però ho és més aconseguir que te’l comprin”

Cofundadors de Vermutissimo, empresa catalana que ha ideat càpsules per fer còctels

Marc Amat
2 min
Enric i Oriol Martori:“Fer el producte és difícil, però ho  és més aconseguir que te’l comprin”

Han deixat grans empreses per poder tirar endavant el seu propi projecte.

ENRIC: L’Oriol, el meu germà, treballava en el món de l’exportació d’acer d’alta resistència enfocat a les empreses d’automoció, i jo, en canvi, vaig centrar-me més en el món de les begudes alcohòliques. De fet, vaig estar treballant durant prop de 20 anys a l’empresa Bacardi, que té Martini com a marca estrella. Ara bé, tot va canviar quan ens vam fixar que diversos establiments del món de l’hostaleria i la restauració oferien la possibilitat de barrejar vermut amb un seguit de fruites i espècies.

ORIOL: Ho vam veure força complicat; perquè el còctel quedés perfecte calia tenir tots els estris, tots els ingredients i saber abocar-los en la proporció exacta. Va ser llavors quan se’ns va encendre la bombeta: i si poguéssim ajuntar el suc de fruita i les espècies dins d’una petita càpsula monodosi? Vam pensar que podria funcionar, i vam crear Vermutissimo.

Abans de decidir fer-ho pel seu compte, no van presentar la idea a Bacardi?

E: Sí, però no va prosperar mai. És molt difícil que les grans empreses escoltin idees innovadores i arriscades. Són massa conservadores: tot el que s’escapi del producte que ja tenen a la venda i que saben del cert que funciona els costa molt tirar-ho endavant. Les grans empreses prefereixen caminar sobre segur, per molt que això els condueixi a deixar d’evolucionar.

I, davant aquesta negativa, al març van començar a distribuir les primeres càpsules Vermutissimo. O: Primer en vam fer 15.000, i aquest estiu n’hem produït 45.000 més. Actualment les distribuïm a través de la nostra pàgina web i de tres distribuïdors que s’encarreguen de dur-les a prop de 100 punts de venda de l’Estat i de Portugal. Som presents sobretot a l’hostaleria i la restauració, però també busquem obrir-nos pas en algun supermercat. Ja estem parlant amb grans superfícies.

Busquen entrar en un sector horeca que ara comença a aixecar el cap després de la crisi, i ho volen fer amb un producte innovador. Els està sent complicat?

E: Que decideixin incorporar les nostres càpsules a la seva carta depèn molt de la mentalitat de cada establiment. Encaixem perfectament amb la filosofia d’aquells punts de venda que sempre han buscat diferenciar-se de la competència, oferir un servei singular i, amb tot, poder facturar una mica més. Tenim un centenar de punts de venda, però entre Espanya i Portugal n’hi ha més de 300.000. Ens queda molta feina per fer. Idear el producte és complicat, però la part més difícil és aconseguir que te’l comprin.

Parlen d’un producte nou, però empreses com SmartDrinks ofereixen un tipus de càpsules molt similars en les quals, a més, ja ve l’alcohol incorporat.

O: És semblant, però no és el mateix. Hi ha gent que, quan apareix un competidor, es pensa que li robarà terreny. A nosaltres, com que som una empresa petita que fa un producte nou, tenir competència ja ens va bé: ens permet donar a conèixer el concepte al consumidor i ampliar el mercat. Si surten coses semblants, senyal que el producte soluciona una necessitat. Durant el primer any volem arribar a facturar 40.000 euros i ja tenim en ment fer una ronda d’inversió.

stats