TÈXTIL

El jersei de l’avi es posa de moda

Una empresa familiar de Granollers triomfa als mercats de roba ecològica gràcies al seu producte tradicional

Irene Riart
2 min
El jersei de l’avi  es posa de moda

Joan Barbany va obrir el 1895 la seva primera botiga de moda al centre de Granollers. Cinc generacions després, el negoci del tèxtil segueix formant part de la vida de la família, però adaptant-se als nous temps. Els Barbany han aconseguit modernitzar el seu negoci amb el projecte Iaios, una gamma de jerseis de residu zero i fabricats íntegrament a Catalunya.

El projecte Iaios va sorgir el 2015 quan Gemma Barbany, rebesneta de Joan Barbany, va reprendre una idea que el seu pare, Amadeu, havia proposat ja als anys noranta: la fabricació de jerseis clàssics a partir de material reciclat. Aleshores la iniciativa es va quedar en una línia de productes limitada i sense continuïtat, però gràcies a un procés de redisseny han aconseguit facturar fins a 185.000 euros només en l’últim any. Segons Gemma Barbany, el projecte “és un homenatge als avis”, en els quals s’han inspirat per als seus jerseis atemporals. “Cada producte porta el nom d’una persona gran que té una història al darrere”, explica Barbany.

Però el principal tret distintiu dels jerseis Iaios és el seu procés de fabricació. Tal com expliquen des de la companyia, els jerseis s’elaboren entre Igualada, Olot i Granollers. D’una banda, l’empresa recull tot de teixit sobrant d’altres fàbriques per crear els seus propis fils a la Garrotxa, separant els pedaços per colors i sense utilitzar tints. Un cop creats, els fils reciclats són traslladats a la fàbrica d’Igualada, on es confeccionen els jerseis que més tard són comercialitzats des de Granollers. Aquest procés permet, segons Barbany, que els productes “només viatgin 108 quilòmetres durant la seva fabricació” entre diverses empreses locals, i que s’estalviï “un 99% de l’aigua que utilitzen en processos similars” altres companyies.

La família Barbany ha aconseguit arribar a vendre fins a 3.750 unitats durant el 2019, quan fa quatre anys només fabricava 300 jerseis. Bona part de l’èxit respon a la presència de Iaios a internet, ja que la majoria de comandes es fan online des de Barcelona, Madrid i València. Iaios ha superat les expectatives inicials de la família Barbany i ha suposat un plus per al negoci familiar, ja que conserven les botigues de moda al centre de Granollers. “Iaios és només una part del negoci i, de moment, no volem créixer més per evitar perdre l’essència”, afirma Barbany. Tot i no voler créixer gaire en xifres, des de la companyia expliquen que volen consolidar la firma en el sector de la roba ecològica, on ja tenen renom.

stats