OCI

L’‘escape room’ surt de l’habitació

Tres catalanes impulsen el primer ‘street escape’ per a turistes en què l’escenari és la ciutat que visiten

Elisabet Escriche
3 min
L’‘escape room’ surt de l’habitació

La idea va sorgir, com passa en l’inici de molts negocis, d’una amiga. Una guia turística de Marràqueix va proposar a la Laura Agut i l’Anna Biosca, impulsores d’Enigmas Tour, que fessin una mena d’ escape room però en què l’escenari no fos una habitació sinó els carrers de la mateixa ciutat. El projecte els va agradar i van demanar a la Isabel Vico, una apassionada dels viatges que treballava en el sector farmacèutic i de l’administració, que s’hi incorporés. Es van traslladar a la ciutat i, a partir de les places, monuments i carrers més significatius de Marràqueix, van crear enigmes escrits en un paper que deixaven en les localitzacions clau perquè els turistes els resolguessin.

A l’hora de valorar aquesta primera experiència, però, van veure que en ple segle XXI, amb la tecnologia entrant sense fre a les cases, no tenia sentit fer-ho en format paper. Van decidir crear una mena d’aplicació a la qual s’accedeix a través de la seva pàgina web, cosa que evita haver d’instal·lar-se res al mòbil. “Té un doble objectiu: per una banda, que el turista conegui els llocs més emblemàtics de la ciutat, i per una altra, que ho faci d’una manera diferent, creativa i divertida”, concreta Vico.

Trobat el format, el següent pas era decidir a quines ciutats estendrien el projecte. Tenien clar que per començar no podien apostar per les més grans, i per això van descartar les dues que visiten més els catalans: París i Londres. La tercera de la llista és Roma. “L’extensió era perfecta”, assenyala Vico.

Abans d’anar-hi van fer un treball de documentació i van dissenyar el joc tenint en compte els llocs que un turista ha de veure quan visita la ciutat per primer cop. En aquest cas, el Colosseu, la Fontana di Trevi, el Fòrum Romà, el Panteó o la plaça d’Espanya, entre d’altres. Un cop a la capital d’Itàlia, van buscar l’enigma que havien de resoldre en cadascun d’aquests punts.

Per anar al Colosseu, per exemple, les instruccions que reben els turistes en un dels jocs són: “Dirigiu-vos cap al principal símbol de Roma. En aquest anfiteatre construït al segle I, més de 50.000 persones podien gaudir dels seus espectacles preferits [...]”. Un cop allà, han de resoldre l’enigma, que en aquest cas és seguir les instruccions d’un mapa. Aconseguit el repte, l’aplicació envia els visitants a un nou emplaçament.

Després de Roma es van incorporar a l’aplicació Bordeus, Viena, Praga i Girona. “Aquesta última, per una qüestió de proximitat”, explica l’emprenedora. De fet, l’empresa està en negociacions per dur a terme un escape room entre els diferents museus que hi ha a la ciutat catalana.

En totes les ubicacions els clients poden escollir com a mínim entre dos jocs que costen entre 18 i 35 euros i hi poden jugar d’una a cinc persones. Part d’aquests jocs també estan pensats per a famílies amb nens. “Si els visitants no el poden acabar en un dia o estan cansats, tenen l’opció d’aturar-lo i continuar l’endemà”, explica Vico.

L’aplicació, de moment, és en castellà i anglès, però ja estan treballant per traduir-la a altres idiomes perquè arribi al màxim de públic possible. També hi volen incorporar restaurants, comerços o espais recomanats. “En el cas de Roma ja estem en converses amb diversos restauradors. La idea final -afegeix Vico-és que també sigui una mena de guia de viatge”.

A banda del turista, també està pensada per a alumnes que facin viatges de final de curs o empleats que estiguin de viatge de feina. De fet, Agut, la propulsora del projecte, té experiència en aquest sector. Era propietària d’un escape room a Mataró. La falta de compatibilitat amb la seva vida familiar, però, la va portar a traspassar el negoci i reinventar-se. Juntament amb Biosca va crear un escape room portàtil dirigit sobretot a empreses. “Amb l’ajuda d’un portàtil i material divers que els proporcionem, els treballadors han de resoldre diverses proves”, explica Vico. També disposen de l’ajuda d’un psicòleg per valorar quin paper ha fet cadascun dels empleats, “una petició que fan la majoria d’empreses”.

De moment les tres emprenedores compaginen la feina amb Enigmas Tour, que fa poc més d’un mes que ha sortit al mercat i tot just l’estan donant a conèixer. Per tirar endavant el projecte han fet una inversió d’uns 10.000 euros. El seu objectiu, però, és fer-ne “una versió 2.0” que preveu que els equips que estiguin fent el mateix joc puguin competir entre ells.

També forma part dels seus plans més immediats incorporar-hi noves ciutats. “Les més turístiques d’Europa”, concreta Vico. I, de cara a principis de l’any que ve, sumar-hi Tòquio. “El motiu? És on se celebraran els Jocs Olímpics l’estiu que ve i tindrà una arribada massiva de turistes que s’ha d’aprofitar”, conclou la portaveu d’Enigmas Tour.

stats