JOGUINES

Els col·leccionables que marquen generacions

La companyia catalana Magic Box fabrica els famosos Gogos, Zomblings i Superzings, amb molt d’èxit entre els nens de tot Espanya

Irene Riart
3 min
Els col·leccionables que marquen generacions

Gogos, power rollers, Zomblings i Star Monsters. Aquests quatre col·leccionables han format part de la infància de moltes generacions i tenen una cosa en comú: són obra de la companyia catalana Magic Box Toys. L’empresa, amb seu a Sant Cugat del Vallès, fabrica des dels anys noranta joguines i cromos per col·leccionar, i durant aquest 2019 ha aconseguit convertir-se en una de les deu empreses de joguines més importants d’Espanya.

Magic Box Toys va néixer el 1994 quan els fundadors de la companyia van decidir optar pels col·leccionables més tradicionals, i van llançar al mercat les primeres edicions de cromos i cartes de futbol. Sense abandonar aquesta línia de negoci, dos anys després l’empresa va veure l’oportunitat de llançar al mercat una nova gamma de productes, els Gogos. Es tractava de petits ninots de colors que van causar furor a Espanya, però també en països de l’estranger com el Regne Unit.

Al llarg de tots aquests anys, Magic Box ha sabut mantenir el secret del seu èxit, perquè continua comercialitzant i ampliant el concepte de joguines en col·lecció començat als noranta. L’empresa ha dissenyat, des d’aleshores, diverses col·leccions de petits ninots: el 2007 la primera gamma de Rollers, i el 2014 els Zomblings.

Però el veritable ascens de Magic Box va arribar l’any passat, quan va començar a comercialitzar la col·lecció dels Superzings. “Són ninots basats en objectes quotidians amb els quals els infants creen les seves històries, amb herois i malvats”, explica Fernando del Río, director comercial i de màrqueting de la companyia.

Aquesta última col·lecció va arribar als cinc milions de vendes a Espanya el 2018 i, segons les previsions, esperen tancar aquest any arribant als 12 milions de ninots Superzings venuts. Però la companyia no vol donar les dades dels resultats empresarials.

Un dels aspectes clau, segons Fernando del Río, va ser ampliar el camp de distribució dels seus productes i sortir dels aparadors de les joguines. Fa quatre anys els fabricants van veure que no podien dependre dels cicles de vendes que pateixen les botigues de joguines -com per exemple per Nadal- i que havien d’aconseguir consolidar-se durant la resta de l’any.

La catalana Magic Box es va sumar a aquesta nova estratègia i va llançar els seus col·leccionables als quioscos. Com afirma Del Río: “Vam instaurar-nos fins i tot a les benzineres i ara tenim 30.000 punts de venda a l’Estat”.

Però la distribució del producte no va ser l’únic factor determinant del boom de Magic Box. L’èxit, tal com apunta la companyia, respon a la gran oscil·lació de preus de les joguines. Les col·leccions de Magix Box inclouen des de figures individuals, amb un cost inferior a un euro, fins a cotxes o cases, que poden superar els 40 euros. Així doncs, les famílies disposen de moltes alternatives per poder triar les figures que els convinguin. Com explica la companyia, intenten cobrir tot l’espectre de possibles clients, “des de les compres en petits establiments fins a grans productes en cadenes de joguines”.

Magic Box, a més, destaca la intenció de crear un univers per als seus productes. “Realitzem campanyes de 360 graus, no creem productes sinó històries i personatges”, declara Del Río. En són alguns exemples el canal de YouTube de l’empresa i la publicació d’un còmic mensual als quioscos. A través d’aquests elements, Magic Box dota de contingut els seus col·leccionables i fa que els nens els coneguin ja abans de comprar-los.

L’afició de molts infants ha fet que nombrosos pares i mares hagin creat grups de Facebook per poder completar les col·leccions dels fills. En diversos grups a les xarxes socials, els Superzings de segona mà s’han arribat a vendre per 40 o 80 euros. Arran d’aquests grups, la catalana Magic Box ha creat una iniciativa semblant: quan a un nen només li queda un ninot per poder acabar la col·lecció, l’empresa es compromet a enviar-li sense cap cost el Superzing que li falta.

La primera sèrie de Superzings va sortir a la venda el gener del 2018, només disponible aleshores a Espanya i el Regne Unit. Després de l’èxit en aquests dos països, Magic Box va ampliar les vendes dels ninots exportant-los a uns quants països europeus més.

Tot i l’èxit, les vendes globals de Magic Box van baixar un 7% l’any fiscal acabat el juny del 2018, fins a fregar els 15 milions d’euros. El benefici va ser d’1,7 milions, un 32% menys, segons els comptes dipositats al Registre Mercantil.

Malgrat això, Magic Box sosté que ha aconseguit posicionar-se com una de les deu empreses més importants d’Espanya en el sector de les joguines, tot i que fa només dos anys no formava part del rànquing. Actualment, la companyia és present en vint països, com Polònia i Itàlia, i preveu anar augmentant l’oferta a nous estats cada sis mesos. Durant l’any vinent, Magic Box vol arribar als trenta països a tot el món i aterrar, per exemple, als Estats Units, Mèxic o França.

stats