BELLESA

L’afició de la mare del Miquel que val 12 milions d’euros

L’elaboració de sabons casolans amb ingredients naturals va inspirar la creació de Freshly Cosmetics, que ha revolucionat la cosmètica

Elisabet Escriche
3 min
L’afició de la mare del Miquel que val 12 milions d’euros

Feia anys que la mare de Miquel Antolín, cofundador de l’empresa de cosmètica Freshly Cosmetics, amb seu a Reus, feia sabons i cremes amb ingredients naturals com ceres, olis vegetals i plantes. El seu fill els repartia entre els seus companys d’enginyeria química de la Universitat Rovira i Virgili, entre els quals hi havia Mireia Trepat i Joan Miralles. Acabats els estudis, Trepat i Antolín van començar a treballar en dues indústries mentre que Miralles col·laborava en un projecte d’investigació després d’haver fet un màster als Estats Units. “Les feines estaven molt enfocades a la producció i no ens acabaven d’agradar”, recorda Trepat.

Tots tres van decidir fer un gir i decantar la seva vida laboral cap a l’emprenedoria, que era el que realment els agradava. “Vam explorar el tema d’aplicacions mòbils però de seguida vam veure clar que no hi podíem fer res perquè ni en teníem prou coneixements ni ens acabava de motivar”, explica. Enmig de la pluja d’idees es va posar damunt la taula l’afició de la mare del Miquel i van decidir investigar si hi havia empreses de cosmètica natural enfocades a un entorn digital. L’única cosa que van trobar van ser els pocs productes que es comercialitzaven en herboristeries i botigues de comerç local. “Ja teníem clar l’objectiu: intentar aproximar la cosmètica natural efectiva a un públic mil·lennial”, explica Trepat.

El primer pas va ser trucar a laboratoris cosmètics de Barcelona i demanar-los si podien visitar-los per explicar la idea i conèixer el sector. “Al principi no teníem res clar, no sabíem ni quin producte formular ni com havia de ser”, recorda la cofundadora. Després de mesos de visites i d’investigació del sector, l’últim laboratori que van visitar va decidir apostar pel seu projecte. “Nosaltres teníem clar que, aprofitant els nostres coneixements, decidiríem els ingredients que formarien el producte i el laboratori en determinaria la quantitat perquè fos el màxim d’eficient”.

La primera línia la van decidir a l’habitació d’un pis de Reus, que feia de seu de l’empresa. El febrer del 2016 sortia a la venda a la seva pàgina web: xampú per a cabells, gel de dutxa, tònic facial i crema i exfoliant corporals. “Vam començar per productes que ens apliquem diàriament i, per tant, que tenen un impacte molt gran sobre la nostra pell, salut i organisme”, puntualitza Trepat.

Les xarxes socials van ser la clau per donar-los a conèixer, sobretot Instagram, on actualment tenen prop de 350.000 seguidors. L’altra via van ser les influencers. “Vam buscar un perfil que s’identifiqués amb una vida saludable”, com el de la nutricionista Carla Zaplana, i van anar ampliant la cartera.

Les vendes de seguida es van disparar i això els va permetre ampliar la gamma de productes. De fet, les xifres obtingudes en aquests gairebé quatre anys impressionen. El 2016 el van tancar amb una facturació de 300.000 euros, l’any següent ja van arribar al milió, el 2018 el van tancar amb quatre milions i aquest any en preveuen dotze. De seguida van deixar l’habitació del pis que feia de seu per anar al Tecnoparc de Reus, i ara fa escassament un mes que s’han traslladat a unes oficines pròpies també a la capital del Baix Camp. La seu no ha sigut l’únic canvi: la plantilla ha passat dels quatre fundadors -els tres companys d’universitat i la mare del Miquel- a superar el centenar de treballadors.

L’últim pas que ha fet la companyia és obrir la seva primera botiga física al carrer Portaferrissa a Barcelona. El desembre del 2017 ja s’havia fet un primer tast obrint una botiga pop-up durant dotze dies al Born. “Volíem tenir el contacte directe amb el client i hem optat per Barcelona perquè volíem que la primera fos a la nostra terra”, explica Trepat. L’objectiu és expandir-se però de moment volen esperar per veure com funciona aquesta primera obertura. Sí que tenen clar, però, que al 2020 n’inauguraran com a mínim una altra, i en aquest cas l’emplaçament escollit és Madrid.

Però Freshly Cosmetics no només ha fet forat a Espanya. El 10% de la seva facturació correspon a les vendes internacionals, concentrades a Itàlia -el primer país estranger on van començar a vendre-, França i el Regne Unit. Els pròxims mercats de la llista, de moment tots a Europa, seran Alemanya i Bèlgica. A banda de la seu a Reus, la companyia compta amb un centre logístic a Gandesa, on arriba tota la producció, que després es distribueix. La seva màxima responsable és l’ànima del negoci: la mare del Miquel.

stats