Empreses 22/12/2013

El racó del consumidor

i
Josep Maria Galí
2 min
El racó del consumidor

Desig

No m'agradaria caure en el tòpic de la crítica fàcil del consum nadalenc. No aportaria gran cosa a qui ens llegeix. També perquè no voldria que se m'enfadés cap client: estem en els temps de la crisi de la societat de consum i prou feina tenim tots plegats per tirar endavant les nostres empreses. Sí que m'agradaria fer una reflexió sobre la importància de donar sentit al desig que sentim tots de posseir béns i gaudir de serveis. El filòsof René Girard diu que tot el desig és mimètic, és a dir, que no desitgem res que no desitgi algú altre. El desè manament ja ho deia: "No desitgis la dona d'un altre. No cobegis la casa d'un altre, ni el seu camp, ni el seu esclau, ni la seva esclava, ni el seu bou, ni el seu ase, ni res del que li pertany" (Deuteronomi, 5, 6-21)

Insostenible

Baudrillard ens descriu l'objecte cobejat com un element que no té més entitat que el simbolisme social que li donem. Els objectes no tenen entitat, diu, només tenen un sentit social. Sense aquest sentit serien transparents al desig i els economistes dirien que no tenen valor de mercat. Serien només objectes sense subjectes. Si el valor d'un objecte depèn del sentit social que se li vol donar, independentment dels recursos emprats en la seva producció i venda, ens trobem que la dinàmica social de la societat de consum fa que la producció i consum de béns materials i d'energia en un planeta de recursos finits sigui essencialment insostenible.

Respecte

Es per això que voldria desitjar bon Nadal als nostres lectors recomanant-los que quan comprin un objecte no en tinguin en compte només el valor simbòlic. L'objecte és una part del nostre món que hem de respectar. L'arbre de Nadal no és un objecte decoratiu que es pugui llençar a les escombraries de qualsevol manera. És un tros de terra beneïda que té tot el dret a tornar on va ser originat: a la mare terra, que es la mare de tots nosaltres. Bon Nadal!

stats