ALIMENTACIÓ
Empreses 28/02/2016

Del rusc a Marks & Spencer

Alemany resisteix des de fa cinc generacions en un poble del Montsec des d’on exporta torrons i sobretot mel cap al Regne Unit, els EUA i la Xina

-elena Freixa
3 min
Del rusc a  Marks & Spencer

Os de Balaguer no és una metròpoli -té només 400 habitants- però pot presumir de tenir una empresa amb uns orígens que es remunten al segle XIX. Torrons i Mel Alemany ja va per la cinquena generació familiar i està immersa en un pla de creixement a l’exterior gràcies principalment a la mel, que ha sabut posicionar al mercat en un nínxol de producte gurmet, segons explica el seu gerent, Ferran Alemany. Aquesta qualitat li ha valgut el reconeixement de grans cadenes internacionals, com Marks & Spencer, que han suposat l’entrada de la marca catalana a la gran distribució britànica. Alemany acaba de signar un acord amb Marks & Spencer per dur als seus lineals una varietat de torró i mel amb taronja confitada, productes que ha començat a vendre fa poc.

Alemany ja fa temps que va posar un peu al mercat britànic, però Marks & Spencer suposa un salt important en volum, ja que fins ara era present sobretot en el petit comerç, explica el gerent. Fa deu any que la seva mel pot comprar-se als grans magatzems Harrods en petites gerres del Pirineu. Ara els productes Alemany es podran trobar en més de 200 supermercats. La cadena Marks & Spencer ja estudia la incorporació de dos productes més.

Les vendes a l’exterior d’aquesta pime catalana es fan principalment a Europa i són encara petites tot i el creixement ininterromput dels últims anys. El 15% de tota la mel que distribueix Alemany va cap als mercats internacionals, però el torró és més difícil d’exportar, fins i tot en aquells mercats que, a diferència de Catalunya, no el tenen associat com un producte de Nadal. “A Àustria agrada molt el dolç, per exemple, però un torró no saben com consumir-lo, estan més acostumats al bombó i costa més introduir-lo”, explica Alemany a l’ARA. Per aquesta raó han optat per vendre barretes de 150 grams -la meitat de la barra estàndard que es ven a Catalunya- i així anar-se donant a conèixer al consumidor.

La mel, en canvi, és el passaport que els ha obert portes a fora, sobretot amb les varietats innovadores que han anat llançant al mercat. Per exemple, la mel de taronger amb taronja confitada o la mel amb crema d’avellanes que els ha valgut un premi als Great Taste Awards(“l'Oscar del món de l’alimentació”, en paraules del directiu), que els han reconegut com a aliment delicatessen.

Al marge del mercat britànic, també tenen un petit distribuïdor als Estats Units i un intermediari al mercat xinès, on ja van fer dos enviaments de producte l’any passat. L’estratègia que es marca Alemany aquest any és mantenir el creixement fent més passes en els mercats americans i asiàtics.

“No som una empresa que busqui creixements desenfrenats o que tingui una ambició d’anar molt de pressa”, diu el director d’Alemany per descriure el projecte de negoci familiar que han sabut tirar endavant durant cinc generacions. Avui l’empresa factura nou milions d’euros i es posiciona en un segment premium del mercat. Això explica que en l’últim any les vendes hagin crescut un 10% en volum i un 15% en ingressos.

Alemany té 25 treballadors a l’obrador d’Os de Balaguer i un nombre similar de persones que treballen per a ells en altres empreses, principalment de l’economia social i que donen feina a persones amb discapacitat, explica l’empresari. Aquestes persones s’encarreguen de feines com l’etiquetatge o la logística.

Alemany va néixer el 1879, com consta a les seves etiquetes. Va ser l’àvia Mundeta qui va fer la recepta d’uns caramels de mel amb fruits secs que van derivar en els primers torrons artesanals: el tou i el dur. A l’exposició universal del 1929 a Barcelona, un fill seu hi va comprar la primera màquina per coure la pasta.

stats