ENTREVISTA
Empreses 30/09/2012

"Amb els preus al 50%, hem doblat la producció en un mes"

Quirze Salomó, fundador de l'empresa de menjar preparat Nostrum, explica com la seva decisió d'oferir plats a 1, 2 i 3 euros ha disparat el negoci i ha creat llocs de treball

Dani Sánchez Ugart
3 min
"Amb els preus al 50%, hem doblat la producció en un mes"

La crisi "ha ferit" Nostrum, "com a tot el retail ". Però el fundador de la companyia de menjar preparat, Quirze Salomó, no es lamenta, es "reinventa". I ho fa adoptant una estratègia a contracorrent: créixer.

La companyia ha decidit reduir els preus a la meitat. Si abans tots els plats costaven 2, 4 i 6 euros, ara valen 1, 2 i 3 euros. El model 1, 2, 3 "ha tingut un èxit desbordant", explica Salomó. Fa poc més d'un mes que van arrencar aquesta estratègia i ja els ha permès "duplicar la producció i crear entre 15 i 20 llocs de treball" a la central de la producció que la companyia, fundada el 1998, té a Sant Vicenç de Castellet.

El repte és enorme. L'empresa ha reduït els marges a mínims, confia "triplicar la producció" a mitjans de novembre i "arribar a les cotes òptimes de rendibilitat al desembre". Però això obliga a tenir una capacitat de reacció molt àgil. "Vam néixer amb una cadena de subministrament extremadament eficient" -explica el fundador de la companyia-, "l' slim management que ara està tant de moda", i ara que la gent "necessita preu" ho posen "en relleu" amb una oferta "que és més barata que la carmanyola". Això sí, per aconseguir aquests preus cal fer-se del "club de fans" de Nostrum, amb una targeta de fidelització gratuïta. D'aquesta manera poden modular la intensitat de la comunicació segons el tipus d'establiment: "En aquest [a la rambla de Catalunya de Barcelona], que pràcticament només hi ha turistes, som més discrets".

Per ser rendible, al model encara "li falta més menjar", perquè es basa "en el volum", però Salomó hi confia: "S'està confirmant, i fins i tot supera les expectatives".

El camí cap al creixement passa per les franquícies. De moment tenen 48 botigues, 34 de les quals pròpies, però "és un model molt franquiciable, i més ara, amb els nous preus". D'aquesta manera han aconseguit créixer més enllà de Catalunya i obrir botigues a Madrid. I així es podran instal·lar "a totes les capitals de comarca" i no només en grans ciutats, com fins ara.

Es van decidir a retallar preus quan es van adonar que "molta gent" hi anava a comprar, "però no tan sovint" com voldrien, per culpa del preu. El seu és un mercat "enorme i molt elàstic", perquè tot i que no competeixen "pràcticament amb ningú" sí que conflueixen amb molts altres factors: "Dels restaurants de menú als súpers i, en els últims anys, amb la carmanyola".

Sense por al boicot

La cuina central de Nostrum produeix tots els plats, també els que es venen a Madrid. I en qüestió d'hores arriben a les botigues. "Substituïm els conservants per bytes ", bromeja Salomó. De fet, la informatització del procés els permet un radi d'acció, amb una sola cuina, de 1.200 quilòmetres i amb productes 100% naturals. Per això Salomó, que es declara obertament independentista, no està preocupat per un possible boicot: "Si els espanyols no ens volen comprar, ja vendrem a França".

Tot i que, de moment, l'expansió internacional "no és prioritària", si sorgeix l'ocasió afirma que ho faran. I no només amb franquícies. Més enllà dels 1.200 quilòmetres, creu que poden "exportar el know-how ".

El futur serà "bastant més positiu", pronostica Salomó, que espera que la nova estratègia doni un impuls definitiu al negoci i un 2013 "interessant". A l'horitzó, a més, hi ha la possible entrada d'un nou soci -actualment l'empresa és propietat de Salomó i Andosins Capital, la family office de la família andorrana Cerqueda.

stats