SEXUALITAT
PAULA SOLANAS

El secret català en el boom dels succionadors de clítoris

El portal Platanomelón és un dels responsables de l’efecte viral del Satisfyer a Espanya

El secret català  en el boom dels succionadors de clítoris / LAURA MAGALLÓN Zoom

“Noies, ‘habemus’ Satisfyer”. El missatge d’àudio s’allarga quasi dos minuts i continua amb expressions hiperbòliques com “brutal”, “molt fort” i “l’heu de provar”. La resposta arriba amb una cadena d’emoticones: cares rialleres, aplaudiments i algun rostre d’avergonyida. El Satisfyer és un succionador de clítoris que promet orgasmes en menys de dos minuts i tota una plaga viral als grups de WhatsApp de moltes mil·lennials catalanes. ¿D’on ha sortit aquesta joguina sexual i per què és la fàbrica de mems de moda a les xarxes? L’origen del Satisfyer es pot trobar a Alemanya, però per entendre les claus del seu èxit més immediat a Espanya cal anar al barri de la Barceloneta.

A la seu del Pier01, el primer bastió emprenedor del Barcelona Tech City, hi ha les oficines de Platanomelón. Aquesta botiga eròtica online fundada per Anna Boldú i Piero Brigneti s’ha convertit en un dels principals portals d’entrada a Espanya del boom del Satisfyer, on la joguina es pot comprar rebaixada a 33,99euros, tot i que habitualment en costa 59,99. Però abans que se n’exhaursisin les existències al seu magatzem i haguessin d’enviar correus de disculpa als ansiosos compradors van passar cinc anys de “picar pedra”. “La situació en sexualitat estava molt endarrerida”, arrenca Boldú. Si pensava en un sex shop, la imatge que li venia al cap -amb algunes excepcions- era una botiga fosca, llums vermells i imatges molt explícites ancorades en els tòpics de la pornografia. “Mirava les estadístiques i eren totes molt evidents: hi ha un 50% de dones que han fingit orgasmes per satisfer la parella”, recorda l’emprenedora.

En un principi, Boldú va estrenar la botiga online amb productes de tercers, però -“piano, piano ”, precisa-van fer un pas més. “A mesura que vam validar el model de negoci i que hi havia una oportunitat de créixer, tenia lògica començar a fer els nostres propis dissenys”, recorda. El seu objectiu era “democratitzar l’accés a la sexualitat” i aconseguir que parlar-ne fos tan natural com “anar al cinema o a sopar”. Per això també va sondejar el mercat a la recerca de productes a preus assequibles. “Marques més o menys conegudes estaven per sobre dels 100 euros”, diu la fundadora.

Des de l’inici de l’any la botiga ha multiplicat per quatre les vendes de joguines respecte al 2018

Abans de crear Platanomelón, Boldú treballava per al gegant de les begudes alcohòliques Bacardi en el disseny de marques com Martini. Precisament, el branding és un dels culpables que el seu contingut sobre educació sexual hagi arrossegat en els últims anys una comunitat d’un milió de persones. “Hi havia un mercat molt de la vella escola i nosaltres hem volgut presentar-nos des d’un punt de vista més festiu i amb colors agradables”, defensa. “Fins i tot podries dir-ne cuquis ”, riu Boldú. Aquesta imatge desenfadada també la volen aconseguir amb un canal de YouTube que ja té més de 800.000 seguidors i en què els tabús sobre la sexualitat femenina han quedat totalment erradicats. “Hem anat construint un missatge per aconseguir que les joguines sexuals fossin una cosa més pública”, explica. A Instagram, en mig any -coincidint amb l’eclosió mediàtica del Satisfyer-, han més que duplicat els seus 100.000 seguidors, fins als 260.000.

Amb la mateixa estratègia, Platanomelón ha aconseguit captar com a pseudoambaixadores de marca influencers lligades al moviment feminista que han reforçat el seu manifest: que les dones es masturbin és normal i sa. Il·lustradores com Moderna de Pueblo, Lola Vendetta, Lyona i Monstruo Espagueti han col·laborat amb l’empresa per traslladar a les seves vinyetes les experiències amb el succionador de clítoris, cosa que ha contribuït a viralitzar-lo. “Hi ha molts factors que expliquen aquest auge, però sobretot hi ha el context actual de reivindicació del paper de les persones amb vulva i que és una tecnologia nova amb unes sensacions molt diferents”, exposa Monica Branni, una de les sexòlogues que integren la plantilla de 26 empleats de Platanomelón. A la web fa anys que venen aquest format de joguina, però no ha sigut fins ara que el públic ha embogit amb el fenomen Satisfyer.

A diferència d’altres vibradors tradicionals, el succionador estimula el clítoris sense contacte, a través de les ones expansives que es formen quan mou l’aire del seu voltant a tota velocitat. Aquesta tecnologia fa que la sang flueixi més de pressa cap al clítoris i, per tant, l’orgasme arribi molt abans. Tot i així, aquest clímax en format fast food també ha obert alguns debats entre les mateixes sexòlogues, que hi veuen el reflex d’una societat en què es premia la immediatesa. “Això no ha de ser negatiu, però també hem de transmetre que no hi ha una única manera d’arribar a l’orgasme i en cap cas la responsabilitat ha de ser només de la joguina, sinó que s’ha de complementar amb altres coses que produeixin plaer”, diu Branni. Per això no recomana el Satisfyer com a primera joguina sexual i anima a provar altres models abans de sumar-se a la moda. De fet, el bestseller de la plataforma sempre ha sigut el Lucas, un conillet vibrador amb efecte calor que estimula alhora el clítoris i el punt G, també submergible com el Satisfyer. “Hi ha vida més enllà del succionador”, reivindica Branni. El catàleg de productes de Platanomelón tampoc s’oblida dels homes i a la web s’han exhaurit productes com el Satisfyer Men, que intenta reproduir les sensacions del sexe oral. “Hi ha molta desinformació en el cas de les parelles, però una joguina sexual no es pot entendre mai com una amenaça”, insisteix la sexòloga.

La botiga online no s’oblida del públic masculí i ha exhaurit joguines com el Satisfyer Men

La marca Satisfyer es va crear el 2016 sota el paraigua de distribució de l’ e-commerce eròtic alemany EIS. La web -que ja és al top 100 de comerços online del país per volum de vendes- facturava 130 milions el 2018. Però per molt que el seu nom hagi eclipsat la categoria dels succionadors de clítoris, no en són els pioners. Uns anys abans es registrava el Womanizer: el responsable d’aquesta revolució del plaer femení no té vulva, és alemany i es diu Michael Lenke. Aquest inventor va segellar amb una patent, la Pleasure Air Technology, el disseny que obria les portes a l’orgasme gairebé instantani. “Aquesta versió era més cara i de seguida en van sortir rèpliques”, apunta Kimi Yamada, cap de producte de Platanomelón. La rivalitat ha portat les dues empreses als tribunals perquè els propietaris del Womanizer denuncien que el seu hereu infringeix la propietat intel·lectual. A part dels implicats en el litigi, la categoria dels succionadors de clítoris ha crescut en el segment premium amb marques com la sueca Lelo, que ofereix models per sobre dels 100 euros. Platanomelón també en té un de propi en forma de pop i per menys de 30 euros.

A la companyia admeten que han notat el pic del Satisfyer, però s’han negat reiteradament a posar-hi xifres. En comparació amb el 2018, des del començament de l’any ja han multiplicat per quatre el volum de vendes. L’única pista que donen arriba en forma de comparativa: “Si apiléssim totes les joguines que hem venut en cinc anys podríem arribar fins a l’espai”. Amb les últimes dades disponibles al Registre Mercantil -del 2017- també és complicat fer-se una idea del volum de negoci de Platanomelón. Aleshores, més cap a l’arrencada del projecte, van ingressar prop de 460.000 euros i encara registraven unes pèrdues de prop de 230.000 euros.

Mentrestant, l’empresa vol reforçar la posició de líder digital al mercat espanyol i intentar créixer a l’Amèrica Llatina, on ja ha arribat gràcies als continguts en xarxes. “Sabem que els nostres accionistes busquen un negoci sòlid i comptem amb una comunitat molt gran que ajuda a fer-se’n una idea”, remarca Boldú. Les joguines sexuals han arribat a alguns grups de WhatsApp, però l’onada del plaer encara no ha esclatat del tot.