PUBLICITAT

Ser representant d’‘influencers’ ja és una professió

Aquestes agències van néixer el 2012 i proliferen fent d’intermediàries entre empreses i les estrelles d’internet i ideant campanyes digitals

Irene Riart
3 min
Ser representant d’‘influencers’  ja és una professió

T’imagines que una empresa et pagués 1,2 milions d’euros per penjar una foto al teu perfil d’Instagram? Doncs aquest és el sou de Kylie Jenner, estrella de realities televisius i la influencer més ben pagada del món, segons un informe de la companyia Hopper HQ, que cada any elabora una llista dels més cotitzats a les xarxes. Internet ha convertit les xarxes socials en una fàbrica de diners i ha propiciat la creació de diversos negocis relacionats, com ara les agències d’ influencers.

Aquestes empreses es dediquen a la representació de les noves estrelles digitals, però avui dia s’estan convertint també en un nou model d’agències de comunicació i publicitat que assessoren les marques sobre com posicionar el seu nom i productes utilitzant els algoritmes de les xarxes.

Les agències d’ influencers van sorgir entorn del 2012, només dos anys després de la creació d’Instagram. Beatriz Portela, CEO d’Okiko Talents, va fundar aleshores la seva agència i reconeix que en aquell moment “no hi havia ningú al mercat que sabés entendre aquest nou fenomen”. En efecte, Portela explica que “hagués estat lògic que les agències de models, que ja tenien una infraestructura creada, haguessin sigut els operadors d’aquest sector”. Però no va ser així.

Aquest nou model d’agències de comunicació hibriden el màrqueting online i la representació. Com qualsevol altra empresa del sector de la representació, les agències d’ influencers es queden al voltant d’un 20% del que cobren les estrelles d’internet. Les retribucions dels influencers, però, són un dels secrets més ben guardats i poden variar molt, des de simples intercanvis de productes fins a xifres milionàries.

La realitat de la majoria d’ells, però, és que són autònoms i que, juntament amb les agències, elaboren una estratègia de comunicació a les xarxes per a les marques. El seu sou ve donat per l’abast i el nivell d’interacció dels seguidors amb les seves publicacions. La influencer Aretha Fusté, coneguda a les xarxes com @arethalagalleta, ho explica: “Els preus els poses tu segons els teus resultats. Sempre adjunto totes les estadístiques de les publicacions i vendes d’altres campanyes perquè es pugui entendre el preu”.

Les agències d’ influencers actuaven, en un principi, com a vehicle per a la contractació d’estrelles d’internet. Avui dia, però, les marques busquen en les agències el desenvolupament d’estratègies de màrqueting online -el conegut com màrqueting d’influència - i, fins i tot, una avaluació dels resultats. Franc Carreras, professor de màrqueting digital d’ESADE, apunta que el sector “s’està professionalitzant” i que tant les marques com els agències d’influencers busquen desenvolupar projectes de llarga durada.

Gràcies a les metadades, les marques que contracten els influencers poden obtenir un rendiment immediat. Carolina Luis, directora del màster de màrqueting de la Barcelona School of Management, afirma que gràcies a aquest nou màrqueting digital les marques obtenen un “targeting perfecte”. “Mentre que la inversió és major que en un banner, el retorn és immensament superior a través dels influencers i, a la llarga, surt més econòmic que posar un anunci”, conclou Luis.

En els últims anys, el nombre d’agències d’influencers. Moltes agències han abandonat la cacera de talents d’internet per fer un escrutini més acurat dels seus influencers ; algunes agències s’han especialitzat en sectors, com la moda, el fitness o els videojocs, i d’altres s’han centrat en plataformes en concret, com YouTube o Instagram.

Pel que fa al seu futur, els experts coincideixen que les agències d’ influencers no són un fenomen temporal i cada vegada són més els joves que aspiren a convertir-se en futures estrelles d’internet. “Cada dia ens escriu molta gent, estan molt preocupats per guanyar diners col·laborant amb marques”, explica Beatriz Portela. La temuda frase “pares, vull ser influencer ” és, en efecte, una realitat habitual.

stats