ALIMENTACIÓ
ELISABET ESCRICHE

El cafè que s’uneix a l’onada ecològica

L’empresa gironina Cafès Cornellà aposta per substituir el plàstic dels seus productes i potenciar els productes sense residu

El cafè  que s’uneix  a l’onada ecològica / DAVID BORRAT Zoom

El moviment zero waste (residu zero) vol reduir la generació de residus a través, entre altres mesures, de la reutilització o el reciclatge. Hi ha diverses multinacionals, com Lego o Unilever, que estan seguint aquest moviment. A nivell català també hi ha petites empreses que recorren un camí similar. És el cas de Cafès Cornellà, amb seu a Fornells de la Selva (Gironès), que està apostant per l’eliminació del plàstic dels seus productes i la creació d’una gamma ecològica.

L’últim pas que ha fet en aquesta direcció és el de substituir les càpsules de plàstic compatibles amb Nespresso per les d’alumini. Segons la directora de màrqueting de l’empresa, Elena Boadella, s’ha fet per dues raons: perquè l’alumini està fet amb bauxita -un element natural que es pot reciclar sense perdre qualitats- i perquè aquest material actua de barrera protectora que permet conservar les propietats del cafè molt millor que no pas el plàstic, tant l’aroma com el sabor.

Hi ha dos aspectes que han revolucionat en els últims anys el sector del cafè, explica Boadella. D’una banda, la irrupció de les màquines tipus Nespresso i Dolce Gusto -que han provocat la jubilació en moltes de cases de les conegudes cafeteres italianes- i, d’una altra, l’exigència del consumidor de productes més saludables i respectuosos amb el medi ambient.

L’empresa familiar ha tret quatre varietats de càpsules lliures de plàstics, dues d’elles ecològiques

Les quatre varietats de càpsules lliures de plàstic que el grup ha tret al mercat són lungo intenso, ristretto, organic espresso i decaffeinated. “La producció de les dues últimes està lliure de pesticides i additius químics perquè és el que reclama el consumidor”, explica la responsable de màrqueting. Aprofitant el llançament d’aquestes càpsules, l’empresa familiar ha obert la venda online a través de la seva pàgina web. El nou producte, però, també es comercialitza en cadenes de supermercats com Esclat i Bonpreu, Valvi i el canal Gourmet. “S’està negociant tancar acords amb altres cadenes”, afegeix Boadella.

L’eliminació del plàstic no només s’ha fet en aquest nou producte. “Volem treure’l de tot el portafoli que distribuïm, tant per al canal domèstic com per al de la restauració”, deixa clar la directiva. De moment ja han fet el pas en els sobres de sucre, que ara són de paper biodegradable.

El pròxim producte que té previst llençar Cafès Cornellà, que l’any que ve celebrarà el centenari, són nous paquets de 250 grams de cafè molt i de gra ecològics. Alhora, traurà al mercat a partir del segon semestre de l’any una gamma d’infusions que també estarà lliure de pesticides i productes químics. En aquest cas, però, està previst començar a vendre-la en primer lloc a restaurants i a cafeteries.

Cafès Cornellà, que té una plantilla de 32 treballadors i va tancar l’any passat amb una facturació de sis milions d’euros, la van crear els germans Pere i Narcís Cornellà l’any 1920. Van fer la primera planta de torrefacció a Girona i en poc temps es van convertir en el principals subministrador de cafè de les comarques gironines. Fa 35 anys l’empresa es va traslladar de Girona a la seva actual ubicació, Fornells de la Selva, i això els va permetre especialitzar-se en el mercat de l’hostaleria. Gairebé cent anys després, la companyia, que també col·labora amb projectes de reinserció laboral amb la Fundació Ramon Noguera, continua en mans de la mateixa família.