VETERINÀRIA
ELISABET ESCRICHE

Els besnets de l’esquilador d’ovelles que triomfen als EUA

L’empresa de cosmètica per a mascotes Artero es va fundar fa 110 anys a Manresa i s’ha convertit en la marca preferida del sector al mercat nord-americà

Els besnets de l’esquilador d’ovelles que triomfen als EUA / ARA Zoom

El besavi de l’Àlex i l’Eduard Artero, propietaris de l’empresa que també es diu Artero, treballava com a esquilador d’ovelles i cavalls. De seguida va veure en la seva feina una oportunitat de negoci i es va dedicar a vendre i reparar els utensilis que necessitaven els seus companys de professió. Era l’any 1909 i vivia a Manresa. El negoci va créixer, i l’avi dels germans Artero va agafar el relleu i va decidir traslladar el negoci a Barcelona. Va obrir un local al carrer Ciutat per vendre material al que actualment és l’àrea metropolitana. “Era l’època de la postguerra, i per tirar endavant el negoci en més d’una ocasió va haver d’oferir els seus productes gratuïtament a canvi de menjar”, recorda Àlex Artero.

L’empresa, però, va remuntar quan els gossos van començar a entrar als domicilis com a animals de companyia. “Requerien una higiene que fins a aquell moment no tenien”, explica Artero. En aquest impàs és quan el seu pare va agafar el negoci i, després de traslladar-lo al carrer del Call, va focalitzar-lo al subministrament de material a perruqueries canines. “També va començar a introduir marques de cosmètica per a gossos i gats”, apunta.

Fa cinc anys van aterrar als Estats Units per obrir una delegació i esperen facturar-hi 2M€ aquest exercici

Fa gairebé vint anys, i ja amb els dos germans al capdavant, l’empresa va decidir fer un pas més i crear la seva pròpia línia de cosmètica per a mascotes, que es diu igual que l’empresa i que té xampús i perfums, entre molts altres productes. Aquest pas els va obrir les portes a l’exportació. Però més tard, fa cinc anys, després de detectar que el proveïdor que tenien als Estats Units no els acabava de funciona, van decidir obrir la seva primera delegació al país. Un dels mateixos germans, l’Eduard, va ser l’encarregat d’engegar-la de zero des de Florida.

“És un mercat molt gran i molt madur”, explica Àlex Artero. Per entrar-hi, les claus van ser adaptar els productes a les necessitats dels professionals de les perruqueries canines, recórrer a una xarxa d’ influencers dins del sector, com Luis Martín del Río, i fer actes promocionals. Aquests “xous” també els celebren a Espanya, com el concurs internacional de perruqueria canina que es fa cada any al Poble Espanyol.

En aquests cinc anys els Artero han aconseguit situar la seva marca entre les més conegudes del sector als Estats Units. De fet, va ser premiada com la marca de l’any per la revista especialitzada Barkleigh Productions el setembre passat. Dels 8,5 milions d’euros que va facturar la companyia l’any passat, 1,2 eren del mercat nord-americà. Les previsions per a aquest any encara són més optimistes. “Tancarem amb una facturació d’uns 11 milions d’euros, i dos seran de les vendes als EUA”, concreta.

La companyia exporta el 45% dels seus productes a 40 països, entre els quals destaquen Itàlia i Rússia, i dona feina a una seixantena de persones.

Les seves instal·lacions ja fa anys que van marxar de Barcelona a Vilassar de Dalt. En els pròxims mesos es traslladaran, altre cop, a una nova nau del municipi amb el triple de capacitat. Enmig d’aquesta mudança els besnets de Pascual Artero ja tenen un nou objectiu: conquistar el Regne Unit i la Xina.