ENERGIA
IRENE RIART

Les benzineres prefabricades que triomfen a l’estanger

Una empresa catalana exporta des del 2013 un nou model de gasolineres transportables

Les benzineres prefabricades  que triomfen  a l’estanger / ARA Zoom

UN TANC DE combustible i un sortidor dins d’un contenidor de mercaderies. Així són les gasolineres prefabricades creades per Caldereria Terns, una empresa familiar catalana, sota la marca The Box. Són benzineres transportables que incorporen tot el que pot necessitar una de tradicional, però amb l’avantatge que un cop col·locada en una base de formigó comença a estar operativa al cap de poques hores.

Caldereria Terns, una companyia d’Osona fundada el 1977, va començar en el negoci de les calefaccions, però amb la crisi de l’any 1993 va optar per incorporar a l’empresa la fabricació de dipòsits de combustible. A poc a poc aquesta nova línia de negoci va anar creixent i, un cop arribada la crisi del 2008, la família va decidir reinventar Caldereria Terns per centrar-se en l’exportació dels dipòsits de gasoil. “Vam pensar que el nostre mercat seria a França i ens vam equivocar. Però d’allà en vam treure la idea de The Box”, explica Xavier Terns, gerent de la companyia.

La incorporació d’aquest producte el 2013 va significar per a l’empresa catalana un impuls cap als mercats internacionals, amb clients com la Creu Roja, Shell o la companyia nacional cubana de petroli (CUPET). Caldereria Terns serveix sobretot a companyies de transport o clients de zones rurals, on instal·lar una benzinera convencional no és una inversió rendible per a les grans petrolieres. “És un producte molt interessant també per a zones turístiques, on a l’estiu hi ha una gran demanda i calen benzineres de suport temporals”, afirma Terns.

Els últims anys la companyia catalana ha entrat en mercats com l’Àfrica, l’Orient Mitjà i les illes del Pacífic, i admet que encara li costa molt vendre a Espanya. “Les petrolieres espanyoles són molt hermètiques, però a la resta del món és més senzill vendre”, explica el directiu.

Actualment l’empresa viu sobretot de les exportacions, que suposen entorn d’un 70% de la facturació. Segons diu Terns, The Box representa bona part de les seves accions comercials, però subratlla que no volen “deixar de banda els clients de tota la vida” que sempre ha tingut l’empresa familiar.

Caldereria Terns, però, afirma que cal consolidar el producte al mercat, ja que, tot i haver aparegut fa deu anys, és un concepte relativament nou en el sector. Xavier Terns admet que “moltes petrolieres i empreses desconeixen aquest concepte de benzinera” i que “fins ara no s’ha apostat per aquest model”.

L’empresa catalana està convençuda que amb l’auge de la mobilitat sostenible el concepte de gasolineres prefabricades adquireix “més sentit que mai”. Per a Terns, “les grans benzineres deixaran d’existir si no hi ha una gran flota de cotxes. Aquest model és més fàcil d’amortitzar”.