08/05/2021

El xantatge de Zuckerberg no funciona

2 min

Us imagineu haver de pagar per poder penjar fotos a Instagram? Doncs aquesta possibilitat és cada vegada més real. El sistema operatiu mòbil d’Apple obliga des de fa dues setmanes les aplicacions a demanar explícitament a l’usuari el seu permís per rastrejar el que fa en altres aplicacions. Aquesta funció forma part de l’aposta d’Apple per la privadesa de les dades personals i es preveu catastròfica per a la indústria de la publicitat digital, que basa el seu negoci en els anuncis que personalitza per a cada usuari segons les dades que en captura rastrejant la seva activitat.

Al capdavant de les empreses afectades hi ha Facebook, que ha entrat en pànic. Des d’aquesta setmana, quan obres les seves aplicacions en un iPhone o un iPad, abans de la fatídica pregunta de l’ATT et surt una finestra que t’explica tres avantatges de deixar-te rastrejar. Dues són les de sempre: els anuncis personalitzats per a tu t’interessaran més i estaràs donant suport als negocis que depenen d’aquests anuncis per arribar als seus clients. La novetat és el tercer suposat avantatge: deixant-te rastrejar, ajudaràs que Facebook i Instagram continuïn sent gratuïts. És a dir, que si insisteixes a preservar la privadesa, potser acabaràs havent de pagar.

D’altra banda, l’aplicació de xat privat Signal ha volgut demostrar en la pràctica als internautes fins a quin punt Facebook els coneix. L’empresa va provar de contractar a Instagram una campanya de publicitat amb anuncis que mostraven a cada usuari, com un mirall digital, alguns detalls de la seva pròpia vida personal extrets del seu perfil. Però tan aviat Facebook se’n va adonar, va desactivar la campanya per no quedar en evidència.

Malauradament per a Zuckerberg, el seu xantatge emocional no està funcionant. La consultora Flurry estima que el 96% dels usuaris d’iPhone estan rebutjant ser rastrejats. A Facebook només li queda un 4% de víctimes per continuar espiant-los.

stats