08/01/2022

Volare

2 min

El mes de desembre que acabem de deixar enrere ha estat, a nivell mundial, el que més vols ha tingut de tot l’any 2021. Els 2,4 milions d’aparells que s’han enlairat mostren que, a poc a poc, estem tornant a la normalitat.

El que sorprèn de l’activitat aèria d’un mes en què les famílies es retroben per les vacances de Nadal no és això, sinó la gran quantitat de vols que al mateix temps s’han hagut d’anul·lar. Entre la nit de Nadal i el dia 3 de gener s’han cancel·lat més de 59.000 vols, el 2,4% del total, una xifra que no es veia des de fa més d’una dècada i que és sis vegades superior a la que es va registrar el 2019, l’any anterior a la pandèmia. Dues raons són al darrere d’aquestes cancel·lacions: l’impacte de l’òmicron en pilots i tripulacions i també el clima hivernal que ha impactat particularment en alguns aeroports.

La falta de personal per les infeccions de covid és particularment important a les aerolínies americanes i la seva reacció a aquesta crisi ha estat molt ràpida. Molt americana, diria. Amb una demanda de viatges que continua pujant i una oferta de vols limitada i a la baixa per les infeccions dels pilots, l’equació estava clarament desequilibrada i només es podia ajustar modificant el preu dels pilots disponibles.

Així, United Airlines ha anunciat aquesta mateixa setmana un acord amb els sindicats per triplicar el sou d’aquells que acceptin vols addicionals durant aquest mes de gener. S’ajusta així l’oferta de pilots per garantir que estiguin disponibles per als vols que, malauradament, els seus companys afectats pel coronavirus no podran operar. Problema resolt. I tal dia farà un any!

Flexibilitat i rapidesa. Aquestes són algunes de les característiques que fan que l’economia americana continuï creixent amb molt dinamisme i, tot i la pandèmia, ja tingui un PIB trimestral per sobre del que tenien al mateix període del 2019. Volaven, continuen volant i volaran.

stats