03/11/2022

Vendre més, guanyar menys

2 min
Facebook admet que no genera cap ingrés dels productes mòbils, malgrat que els seus usuaris els usen cada cop més.

A la vista dels resultats empresarials del tercer trimestre, l’opulència a què els gegants digitals ens tenen acostumats sembla haver tocat sostre. El cas extrem és el de Meta: tot i acumular gairebé 3.000 milions d’usuaris diaris entre Facebook, Instagram i WhatsApp, la facturació li ha caigut un 4% en un any, però els beneficis ho han fet un 52%. La milionada que Zuckerberg està enterrant en l’aposta pel metavers es menja la majoria dels ingressos i els inversors s’han posat nerviosos, fins al punt que les accions de Meta es troben al preu més baix des del 2016.

Alphabet, matriu de l’altra gran empresa de publicitat digital, Google, va facturar el trimestre passat 69.000 milions de dòlars, un 6% més que el 2021. Els anuncis al cercador i els serveis al núvol han crescut, però la publicitat a YouTube ha caigut per primera vegada. Entre una cosa i l’altra, els 13.900 milions de beneficis trimestrals són un 26% menys que els de fa un any.

El mateix patró es repeteix en el cas de Spotify, que ha facturat un 22% més, però perd diners: gairebé 200 milions d’euros, més del doble dels 80 milions que va perdre fa un any. Un altre gegant que guanya menys diners tot i facturar més és Microsoft: va vendre per valor de 50.000 milions, que són un 11% d’increment. Però els beneficis van caure un 14%. Igualment, Amazon va facturar un 15% més que l’any abans, però amb un 9% menys de beneficis. La tendència arriba fins a Corea: Samsung ha venut un 4% més que el 2021, però, en canvi, el benefici li ha caigut un 31%.

L’única empresa que trenca el patró és Apple. És l’única de les grans que ha incrementat beneficis respecte a l’any passat, ni que sigui un 1% malgrat haver facturat un 8% més. Malgrat això, els inversors no estan gaire contents, perquè no els mou la facturació sinó els beneficis. D’aquí que en només tres dies, el conjunt de les cinc empreses digitals més grans que componen les sigles GAFAM van perdre a la borsa un valor de 700.000 milions de dòlars, una caiguda sense precedents.

stats