01/04/2023

TikTok rebenta les tarifes de publicitat

2 min
Imatge de la famosa xarxa social TikTok, propietat de ByteDance.

La visita de Pedro Sánchez a la Xina per congraciar-se amb Xi Jinping de cara al trimestre de presidència espanyola de la UE haurà sigut relativament plàcida, gràcies al fet que el govern espanyol ha evitat fins ara pronunciar-se sobre l’expulsió dels equipaments de Huawei i ZTE de les xarxes espanyoles de telecomunicacions o la prohibició de l’ús de plataformes digitals com TikTok, en contrast amb el perfil molt més bel·ligerant que mantenen altres executius occidentals.

Tot i això, val la pena tenir present que la Xina és la Xina, i la seva tradicional fama de conquerir mercats oferint productes i serveis semblants a preus rebentats es manté també en l’univers digital. L’esmentada TikTok n’és un exemple perfecte. L’algoritme que impulsa l’aplicació de vídeos breus la fa tan addictiva que els usuaris nord-americans d’entre 18 i 24 anys hi passen cada dia el doble de temps que a Instagram i cinc vegades més que a Facebook, segons Insider Intelligence. Això ha fet que totes les altres empreses s’afanyin a imitar TikTok (YouTube amb els shorts, Meta amb els reels, Pinterest amb watch) tot i perdre ingressos: els vídeos publicitaris a Instagram costen la meitat a reels que a la cronologia principal.

Però sobretot TikTok també està dinamitant el valor total del mercat publicitari digital. Segons dades de l’esmentada empresa d’anàlisi, TikTok ingressarà aquest any uns 67 dòlars per cadascun dels seus usuaris als EUA, davant els més de 200 dòlars que obtindrà Meta per cada usuari d’Instagram. L’aplicació d’origen xinès factura només 0,31 dòlars per hora de visionat i usuari, una tercera part del que ingressa Facebook i una cinquena part del que factura Instagram. Aquesta rebaixa del cost d’anunciar-se a les xarxes socials de vídeos encara no s’ha propagat a les pimes per la dificultat suplementària de produir anuncis en vídeo, però no trigarà a fer-ho, tan aviat es popularitzi la generació de vídeos sintètics amb intel·ligència artificial.

stats