24/04/2022

Temps moderns

2 min

Que complicada que és la vida del brand manager (gestor de marca, en anglès) d’avui. No voldria estar en la seva pell. Quan vaigcomençar a treballar en aquesta preciosa professió que és el màrqueting, pensàvem que era molt complicada, quan era relativament senzilla. Tot el que havíem de fer era comunicar els beneficis i les virtuts del nostre producte perquè ens en compressin més. Normalment treballàvem en un anunci de televisió d’uns 20 segons i el posàvem al prime time a les principals cadenes de televisió. Quan l’anunci era bo, al cap de tres o quatre setmanes les vendes començaven a pujar i ja teníem la vida solucionada per als següents dotze mesos. No era fàcil trobar un bon anunci que fes la feina, però quan el tenies podies respirar tranquil.

Avui en dia tot és més complicat. Les audiències estan molt més fragmentades i amb un anunci de 20 segons arribes a moltes menys persones i, per tant, es redueix la possibilitat que les vendes augmentin. Aquests potencials consumidors continuen veient la televisió, però al mateix temps veuen moltes altres coses.

Instagram ha crescut un 20% el 2021 i ja té 24 milions d’usuaris a l’Estat, i supera el líder històric, Facebook, que comença a perdre pistonada però manté 21,7 milions d’usuaris. TikTok, el boom del darrer any, ja arriba als 15,5 milions, i després tenim LinkedIn amb 15 milions i Twitter, més selectiu, amb 4,2 milions. I no podem oblidar YouTube, que amb 37 milions de visitants mensuals s’ha convertit en una televisió més. Aquestes xarxes socials no existien quan només fèiem anuncis de 20 segons.

Ara, a més dels anuncis de televisió, els brand managers moderns han de gestionar influencers, publicar posts a Instagram, vídeos a Facebook, continguts patrocinats a Twitter, anuncis a YouTube i vídeos curts a TikTok. Una bogeria. Ja passem quasi 5 hores fent servir els telèfons mòbils cada dia. Potser també ens ho hauríem de fer mirar.