28/11/2020

Les tecnològiques opten pel totxo

2 min

Fa més de vuit mesos, quan encara no vèiem del tot la magnitud de la tragèdia, vaig pronosticar en aquesta columna que si les empreses trobaven la gràcia al teletreball, qui acabaria tenint un problema serien les immobiliàries que lloguen metres quadrats d’oficines perquè, amb la meitat o més dels empleats a casa, no caldria disposar de tant d’espai, sobretot en zones cares.

Des d’aleshores la tendència s’ha consolidat, fins al punt que una enquesta d’HP indica que la meitat dels teletreballadors europeus han acabat posant diners de la seva butxaca -una mitjana de 500 euros- per equipar el racó domèstic on fan feina.

Seria lògic pensar que les empreses més entusiastes en l’adopció del teletreball i la reducció consegüent d’espai ocupat serien les tecnològiques. En algun cas ha sigut així: Dropbox ha enviat tota la plantilla a casa de manera permanent i només manté alguns espais comuns per a reunions que siguin inevitables. Tanmateix, els cinc gegants digitals (Google, Apple, Facebook, Amazon i Microsoft) han continuat incrementat l’espai que ocupen. Segons dades de la consultora CoStar recollides pel Wall Street Journal, ja sumen gairebé 55 milions de metres quadrats d’ús comercial als EUA, cinc vegades més que fa una dècada. Només aquest any han augmentat un 25%.

Val a dir que una part considerable d’aquesta superfície consisteix en magatzems i centres de dades: les dues més àvides són Google i Amazon, que registren als balanços gairebé 40.000 milions de dòlars cadascuna en terrenys i edificis però també hi ha botigues i oficines.

Una explicació: aquestes empreses tenen tant d’efectiu a la caixa que es poden permetre comprar immobles a dojo. En aquest aspecte no són tan diferents de les nostres famílies benestants.

stats