29/05/2021

La regla del 5%

2 min

Fa anys que el vaig llegir, però aquesta setmana m’ha tornat al cap un dels llibres més estratègics i alhora simples en l’àmbit de la reducció de costos i la productivitat en el món de l’empresa. El seu títol és Double your profits in six months or less (Duplica els teus beneficis en sis mesos o menys, en català). Déu-n’hi-do. Duplicar el benefici d’una organització en sis mesos no sembla, a priori, una tasca fàcil.

L’argument és molt clar i directe. Per augmentar els beneficis només hi ha un parell de possibilitats: vendre més o reduir costos.

L’autor, el nord-americà Bob Fifer, contraposa en aquest llibre les dues opcions. Imaginem que gestionem una empresa que factura 1.000 euros i que guanya el 10% del que ven. Per guanyar 10 euros addicionals, haurem d’augmentar la facturació en 100 euros tot venent un 10% més. Aquesta companyia guanyarà els mateixos 10 euros simplement retallant de la seva base de costos aquesta quantitat. L’experiència de l’autor indica que en un context de crisi com l’actual, en què costa molt vendre, la segona opció és molt més factible que la primera per arribar a l’objectiu.

Aquesta setmana he estat en contacte amb una empresa que ja porta diversos anys aplicant aquesta filosofia. És el que ells anomenen la regla del 5%. En cada exercici pressupostari cadascuna de les diferents àrees de l’empresa busca un 5% d’estalvi en els seus costos, identifica els projectes per arribar-hi i mesos més tard obté els objectius desitjats. Any rere any i des de ja fa 7 anys!

L’empresa en qüestió ha obtingut unes vendes estables durant aquest període, ja que treballa en un mercat que no creix. En canvi, a través de la seva regla del 5% ha anat augmentant de forma sistemàtica la seva rendibilitat i els seus beneficis de forma imparable.

Bon exemple per a tots plegats en un context com l’actual. Tothom ha sentit a parlar del famós 3% i al final resultarà que el més útil és el 5%.

Xavier Mitjavila es expert en empresa i màrqueting