27/09/2020

La picaresca de Jeff Bezos

2 min

Si no vols que Amazon es fiqui en el teu negoci, evita donar-n’hi pistes. L’empresa de Jeff Bezos va decidir que seria una bona idea muntar la plataforma Prime Video de contingut audiovisual a la carta quan es va adonar que més d’un terç del trànsit de dades vespertí als seus servidors corresponia als visionats de Netflix, a qui proporcionava serveis d’allotjament al núvol AWS. Spotify també es devia ensumar alguna cosa quan el 2016 es va traslladar d’AWS al núvol de Google, però ja era massa tard: el mateix any va néixer Prime Music en modalitat de streaming.

Últimament també retreuen al gegant del comerç electrònic que alimenti el catàleg de productes de marca pròpia segons les vendes de productes de tercers a la seva botiga digital. Cosa que, per altra banda, fan habitualment les cadenes tradicionals de supermercats per construir les seves marques blanques.

Algun motiu per l’estil hi deu haver per al naixement de Luna, el nou servei de videojocs al núvol per subscripció (sis dòlars al mes) que Amazon va presentar dijous per competir amb Microsoft xCloud, Google Stadia i Apple Arcade. En aquest cas, la pista són les dades que Amazon extreu de Twitch, el servei per emetre en directe partides de videojocs que va comprar fa sis anys per gairebé mil milions. Les xifres que han mostrat fins ara els rivals esmentats no convidaven a l’optimisme sobre aquest mercat, però l’entrada d’Amazon pot fer-nos canviar d’opinió.

Música, llibres, cinema i sèries, videojocs... La substitució de la propietat pel dret d’accés en la mentalitat dels consumidors sembla imparable. I no només en el cas de productes digitals. Una de les propostes més intrigants que he vist aquests dies és la d’On, un fabricant de sabatilles esportives suís que ha anunciat les Cyclon, unes vambes que no es podran comprar: només t’hi podràs subscriure. Si pagues 25 euros al mes, te n’enviaran unes de noves cada 400 quilòmetres de curses i et recolliran les velles per reciclar-les.

stats