21/10/2022

Netflix: d'usuaris a abonats

2 min
Una persona mirant Netflix a través de l’aplicació del mòbil.

BarcelonaA més de l’algoritme per recomanar-nos contingut que suposadament ens ha d’interessar i mantenir-nos enganxats a la pantalla –francament, amb mi no l’encerten gairebé mai–, Netflix també en té un altre que detecta si algun dels perfils d’usuari vinculats a cada compte d’abonat accedeix habitualment al servei des d’un lloc diferent del del titular del compte.

Fins ara Netflix es limitava a prendre’n nota sense fer gran cosa al respecte, així que permetia que diversos amics, parents o veïns compartissin les mateixes credencials repartint-se la quota entre tots malgrat que la lletra menuda del servei ho prohibeix explícitament. S’estima que al món hi ha 100 milions de llars en aquestes condicions, però aviat la situació serà molt diferent.

Com que Netflix ha de produir més contingut propi per competir amb els rivals, necessita facturar més. I un usuari compartit li proporciona menys ingressos. El cas extrem són els abonats a la modalitat Prèmium, que costa 18 euros al mes i permet quatre visionats al mateix temps. Això surt a 4,5 euros per cada usuari, poc més de la meitat dels 8 euros que paga un abonat al Netflix bàsic i fins i tot menys dels 5,5 euros que costa la nova modalitat amb anuncis.

Per això a Netflix li interessa molt convertir usuaris compartits en abonats individuals. O, si més no, cobrar un suplement a cada abonat si vol continuar compartint la contrasenya amb un altre. De fet, acaba d’activar un sistema perquè quan et donis d’alta puguis endur-te l’historial de visionaments i les preferències de l’usuari que tenies fins ara en un compte compartit. Ho promocionen dient que les famílies canvien, els fills marxen de casa... però el motiu està clar.

Si feu servir el compte d’algú altre, resigneu-vos a pagar-ne un de propi. Fa menys de dos mesos que Netflix va començar a blocar els comptes compartits a l'Argentina, el Salvador, Guatemala, Hondures i la República Dominicana, i en els resultats trimestrals que va presentar aquesta setmana ha guanyat 2,4 milions d’abonats nets, quan tenia previst captar-ne poc més d’un milió. I malgrat que a l'Argentina, que és el quart mercat mundial de Netflix en índex de penetració en les llars, hi ha hagut una intensa campanya convidant al boicot de la plataforma, les xifres indiquen que la quantitat de baixes gairebé no s’ha notat. 

stats