27/10/2022

El metavers dels cotxes autònoms

2 min
L’automòbil avança imparable cap a la conducció autònoma

Dilluns passat, dos dies abans que Meta Platforms presentés resultats trimestrals amb una caiguda interanual dels beneficis del 59%, el conseller delegat d’Altimeter Capital feia arribar a Mark Zuckerberg una carta oberta reclamant-li tres mesures concretes per millorar la rendibilitat de l’empresa: retallar les inversions en 5.000 milions de dòlars, reduir un 20% la plantilla i limitar la despesa en desenvolupament del metavers a un màxim de 5.000 milions anuals.

Altimeter és un dels principals accionistes institucionals del complex xuclador de dades personals de Zuckerberg, i el toc d’alerta és comprensible: la cotització de Meta ha caigut un 55% els últims 18 mesos, davant un 19% de mitjana entre els altres gegants tecnològics, i els inversors veuen perillar els seus beneficis. La carta no ho diu explícitament, però l’aposta pels universos virtuals està demostrant ser una fugida endavant que, si és que ho arriba a fer, trigarà a respondre a les expectatives.

Un altre cas d’expectatives desfermades que comencen a tocar de peus a terra són els vehicles totalment autònoms. En diverses ciutats funcionen serveis de robotaxis a mode d’experiment, però el suposat somni d’un món de cotxes sense conductor trigarà a fer-se realitat molt més del que s’havia dit. Així ho ha reconegut Jim Farley, el CEO de Ford, per explicar el sobtat tancament d’Argo AI, l’empresa de tecnologia per a vehicles autònoms en la qual Ford tenia una participació del 42%, el mateix percentatge que ostentava Volkswagen. Entre els dos gegants de l’automoció hi havien enterrat des de l’any 2017 més de 2.500 milions de dòlars, que ara hauran d’amortitzar en els comptes de resultats respectius. Això sí, bona part dels 2.000 empleats d’Argo AI seran absorbits per Ford o per VW, on aplicaran el coneixement adquirit a millorar els sistemes d’assistència a la conducció humana.

stats