Retweets
Opinió 13/05/2023

Els ingressos que no li falten a Apple

A diferència de Samsung, el fabricant de l'iPhone aconsegueix captar els seus clients amb subscripcions a serveis i programes

2 min
El logotip d’Apple en una botiga del grup a Hong Kong.

Samsung, la primera marca mundial en vendes de telèfons mòbils, va despatxar l’any passat gairebé 261 milions d’unitats. Apple, la segona, en va vendre 226 milions, un 13% menys. Sobre el paper la diferència no és tanta, però les dues firmes tenen pocs punts en comú... a banda, esclar, del fet que els telèfons de la segona contenen molts components fabricats per la primera.

Per començar, Apple només ven telèfons cars: segons la firma Counterpoint Research, els models de gamma alta van superar per primera vegada la meitat del valor total del mercat, i Apple té el 75% d’aquest segment prèmium. En canvi, el catàleg de Samsung és molt més variat: sí que té models plegables que costen encara més diners que el més car dels iPhones, però a l’altre extrem ofereix telèfons molt assequibles que fan que el seu preu mitjà de venda (ASP, per les sigles en anglès: la facturació total en telèfons, dividida per la quantitat d’unitats venudes) sigui considerablement més baix que el d’Apple.

Tot i això, més enllà del tipus d’aparells, hi ha una altra diferència encara més significativa: Samsung ven dispositius, i quan un client n’ha comprat un la marca ja no torna a rebre d’ell cap més ingrés fins que, anys després, decideix canviar el mòbil per un model nou, i això si es manté fidel a la marca. En tot cas, pot afegir-hi algun accessori com uns auriculars Galaxy Buds o un rellotge Galaxy Watch. És veritat que els clients d’Apple també ho fan: si tens un iPhone és probable que també compris uns AirPods o un Apple Watch.

Però, en canvi, Samsung no ofereix serveis de pagament, mentre que Apple continua facturant als seus clients entre la compra de cada iPhone i el següent. Les quotes mensuals de serveis com Apple Music, Apple TV+ o l’emmagatzematge al núvol iCloud van facturar gairebé 21.000 milions només el trimestre passat, i es van consolidar com la segona font d’ingressos de l’empresa després dels iPhones. No és d’estranyar, doncs, que Apple acabi d’ampliar el model de negoci al seu programari propi: l’editor de vídeo Final Cut Pro i el d’àudio Logic Pro per als ordinadors Mac es poden comprar amb un pagament únic, però les noves versions per a les tauletes iPad ja només es comercialitzen en règim de subscripció mensual o anual.

stats