17/04/2021

Huawei: més programari i xips més cars

2 min

Dilluns passat l’empresa xinesa Huawei va celebrar la divuitena edició de la seva cimera anual per a analistes. Ho va fer a les quatre de la tarda de Shenzhen, que corresponen a les nostres 10 del matí. Aquest detall horari no és menor, perquè denota l’interès a difondre els missatges a escala global. Uns missatges, expressats pel president, Eric Xu, que es poden resumir així: l’embargament dels EUA a les nostres compres de xips ens ha afectat, però gràcies a l’immens mercat xinès podrem sobreviure; per fer-ho ens reinventarem en el sector tradicional de les telecomunicacions apostant més pel programari i entrarem en mercats nous com l’automoció proveint de components i plataformes tecnològiques marques xineses de cotxes com GAC, Great Wall i Arcfox.

Xu va sorprendre qualificant d’exagerades les expectatives que està aixecant la 5G en el seu estat actual, i de molt prematur l’incipient debat sobre la futura 6G. Se li ha de reconèixer la sinceritat, considerant que, dels 136.000 milions de dòlars que Huawei va facturar l’any 2020 (un 3,8% d’increment interanual), el 34% corresponen al negoci amb operadores de telecomunicacions. Més de la meitat del total, el 54%, van ser en productes de consum (bàsicament smartphones ). Però el segment més prometedor és l’empresarial, que va créixer un 23% i ja representa un 11% de la facturació. Les xifres anuals, relativament saludables (més d’un 8% de benefici net), amaguen l’ensorrament de les vendes de smartphones Huawei durant l’últim trimestre del 2020 fora de la Xina. Però la firma ja obté més del 65% dels seus ingressos al seu país d’origen, de manera que a mitjà termini la marca seguirà perdent presència al nostre entorn.

Xu, això sí, va fer un avís per a navegants: les restriccions comercials dels EUA no estan perjudicant només la seva empresa, sinó tota la indústria a escala global, i preveu que els preus dels semiconductors pugin entre un 35% i un 65%. Un augment que acabarem pagant els consumidors.