12/06/2021

Un filòsof a la meva empresa

2 min
Executiva card

L’altre dia un empresari em deia que en aquests temps de tanta incertesa un directiu ha de tenir curiositat. També altres coses, però sobretot curiositat. I bé, a tots ens agraden les persones que reafirmen les nostres creences, oi?

La curiositat fa interessants les coses i ens permet pensar, per exemple, en per què han de ser d’aquesta manera. Galileu, Copèrnic i Newton van aconseguir descriure-les com són gràcies a fer-se preguntes, i Henry Ford i Johannes Gutenberg van aconseguir transformar-les a partir del mateix. Per què? Com?

La pitjor situació per a un empresari és la immobilitat, una resposta d’altra banda natural quan algú es troba davant del perill. I per evitar-ho cal tenir la lucidesa per ser curiosos. Què puc fer? Com canviarà tot? Són les dues preguntes a les quals dedico part de les meves hores nocturnes, l’únic moment de silenci del dia.

Rumiant-hi me n’adono que això l’ofici d’emprendre ho descriu molt bé: segurament la gràcia és, però, fer-se les preguntes adequades. No és broma: crec que la filosofia pot ser una de les titulacions del futur, perquè tota gran empresa o organització necessita estructurar un pensament profund per trobar així les preguntes i les respostes adequades.

Per als que no podem contractar-ne cap ens tenim a nosaltres mateixos i a gent que generosament ens dona idees, amb qui podem compartir i reflexionar. Ara els de màrqueting estan bojos amb el propòsit, que està tan de moda com abans ho estaven la visió i la missió, que venen a ser el mateix. Com si una empresa pogués existir sense un propòsit...

I per tenir un propòsit, un objectiu empresarial encertat, cal tenir una bona lectura del món, del sector en el qual operem, i per a això cal haver-se fet preguntes adequades, com deia, i ser sempre curiosos. Molt fàcil de dir i molt difícil de fer, al mateix temps, però desafiador i apassionant.

stats