RETWEETS

Les dades al mòbil també seran de franc

Ja fa temps que quan contractem una línia de telefonia mòbil, sobretot si ho fem fora d’un paquet convergent, no ens fixem en la quantitat de minuts de trucades ni de missatges SMS que inclou la quota mensual. Donem per suposat que podrem parlar sense límit i el que comparem és quantes dades mòbils podrem consumir amb el nostre pressupost. Les operadores de telecomunicacions s’han reinventat i el seu negoci principal ja no és el transport de veu, sinó el de bits.

Però algunes ja estan pensant a tornar a reinventar-se, i les que no, ho hauran de fer: al ritme que evoluciona el mercat, cobrar-nos pel servei de dades també deixarà de ser rendible. El volum de trànsit no para de créixer, impulsat sobretot pel consum de vídeo, però el preu es cada vegada més baix: segons l’arxiu de la CNMC, el preu mitjà d’un gigabyte mòbil a Espanya l’any 2012 era de 25 euros mensuals; l’any 2015 ja havia caigut fins als 10 euros, menys de la meitat. Les companyies compensen aquest descens incloent cada vegada més dades en la franquícia mensual per tal de mantenir l’ingrés mitjà per client, però Andrew Penn, el conseller delegat de l’operadora australiana Telstra, va pronosticar al Mobile World Congress de Xangai que el preu de les dades mòbils per als consumidors caurà a zero abans de 10 anys.

De què viuran aleshores les pobres telecos? Doncs dels serveis vinculats a les connexions mòbils. Ja hi ha modalitats amb barra lliure de dades per consumir determinats tipus d’aplicacions. Seran cada vegada més habituals aliances i fusions entre proveïdors de contingut i de connectivitat. Operadores com Telefónica inverteixen fortunes a produir o llicenciar material audiovisual per oferir-lo en exclusiva. I ens espera un mercat en què el que comprarem a les telefòniques seran paquets de serveis de videovigilància, telemedicina, formació a distància o molts altres que tinguin a veure amb els objectes connectats i la 5G. Amb el consum de dades inclòs.