30/10/2021

A la cua, també en cotxe elèctric

2 min

Aquests dies s’ha fet rebombori amb el rànquing dels cotxes més venuts a Europa durant el mes de setembre, que per primera vegada encapçala un turisme elèctric pur. I no qualsevol, sinó un Tesla, el Model 3: amb gairebé 25.000 unitats matriculades, un 58% més que al mateix mes de l’any passat.

Aquest lideratge aparent és una mica enganyós, perquè Tesla tendeix a lliurar els seus cotxes durant l’últim mes de cada trimestre, quan li arriben de la Xina, de manera que les matriculacions de setembre acumulen les vendes de juliol i agost. La prova és que els tres cotxes nous més venuts a Europa entre el gener i el setembre són el Volkswagen Golf, el Toyota Yaris i el Dacia Sandero, i el Model 3 no surt fins a la posició 19. En realitat, el grup que acumula més vendes d’elèctrics purs a Europa des del gener és Volkswagen, seguit a distància per Stellantis (la fusió de Fiat Chrysler amb PSA). Això sí, en el futur immediat veurem com Tesla continua enfilant-se, gràcies a operacions com els 150.000 cotxes que acaba de vendre a l’empresa de lloguer Hertz, un terç dels quals aniran a conductors d’Uber.

Un detall interessant és que Hertz desplegarà la seva pròpia xarxa de carregadors, complementant la de Tesla. I és que sense carregadors no es venen cotxes elèctrics. Per això Espanya és a la cua d’Europa en aquest mercat. Aquí només són elèctrics el 3% dels cotxes nous que es matriculen, molt per sota del 18% de França i el 20% d’Alemanya. Ho explicava dimarts en un debat del diari El Economista a Foment del Treball el president del Clúster de l’Automoció, que també deia que la nostra indústria automotriu (10,2% del PIB català) ha d’accelerar més que els veïns per escurçar la distància, i que aquí no es fabricaran elèctrics si no hi ha també una planta de producció de bateries. I del debat em va quedar la impressió que les energètiques no tenen intenció de desplegar carregadors si no els cauen fons europeus.

stats