23/01/2021

Cooperació: quatre idees

2 min

Cada cop sento més la idea que l’any 2021 s’obre l’era de la cooperació entre empreses. Ho diuen persones molt expertes, amb estudis en escoles de tot el món, experiència en els negocis i un criteri que en general considero vàlid. Cooperar, diuen, és una bona manera de sumar fortaleses en moments d’incertesa, d’assolir objectius als quals no pots arribar sol. Si la paraula del 2020 va ser resiliència, segur que sinergia (que significa literalment ‘cooperació’ en el seu origen etimològic en grec) va ser la paraula de l’any 1996 o 2003, és a dir, que no descobrim en realitat res de nou. Senzillament, com gairebé tot, hi ha idees que es tornen a posar de moda.

Com que jo porto dotze anys en això de ser una executiva molt agressiva que tracta d’aixecar una empresa, tinc una opinió pròpia de tot això. No és ni la meitat de vàlida que la dels experts dels que parlava abans, però m’agrada perquè és la meva.

Quatre coses a tenir en compte en això de la cooperació entre empreses:

1.- El primer que s’ha d’assumir és que gairebé mai surt bé. És el que m’ha passat a mi i el que he vist moltes vegades entre tercers. S’han de complir moltes condicions, i potser casualitats, perquè una cooperació realment funcioni.

2.- Tot i això, acostuma a valer la pena intentar-ho. Si surt bé, hi estic d’acord, es poden obtenir molt bons resultats.

3.- Cal que la cultura sigui semblant. M’explico: si els equips que col·laboren (no tant les mateixes empreses) són igual de pencaires, pot funcionar; si un equip ho és molt més que l’altre, no funciona. Si uns pensen en petit i els altres en gran, tampoc. Si tu vols assumir riscos i els teus partners no volen sortir del seu confort, fracàs assegurat.

4.- En una aliança mai guanyen tots dos i és millor que tu guanyis una mica menys que el teu aliat, la majoria de les vegades. D’aquesta manera pots garantir que la relació (que segurament no durarà per sempre) sigui duradora.

stats