08/11/2020

A les ‘big tech’ els prova la pandèmia

2 min

Per molta ràbia que pugui fer a les persones que tenen dificultats per mantenir obert el negoci o que han hagut de plegar per culpa del coronavirus, la ronda de resultats trimestrals de les grans tecnològiques nord-americanes demostra la solidesa dels negocis digitals en els temps que corren. De fet, la pandèmia els ha anat de primera.

La més petita, Facebook, va vendre 18.400 milions d’euros en anuncis entre juliol i setembre, un 22% més. Com era previsible, el boicot de grans anunciants al juliol no li ha fet ni pessigolles i els petits s’hi han abocat per provar de salvar l’activitat. Microsoft va facturar 32.000 milions, un 12% més. Però els serveis al núvol van créixer gairebé un 50% perquè tothom s’hi està connectant més. Alphabet, la matriu de Google, va vendre gairebé 40.000 milions. El 14% de creixement li permet assumir fins i tot 1.000 milions de pèrdues en la divisió d’experiments (cotxes autònoms, globus de connexió i medicina predictiva).

Amb 55.000 milions de facturació, Apple només ha crescut un 1% respecte al 2019, sobretot perquè l’endarreriment dels iPhone 12 li ha fet vendre un 20% menys de telèfons. Però en canvi el teletreball ha disparat un 29% les vendes d’ordinadors Mac i un 46% les de tauletes iPad. Finalment tenim Amazon, que el trimestre passat va facturar 82.540 milions d’euros. Òbviament, el 37% d’increment reflecteix les compres en ple confinament. I igual que en el cas de Microsoft, la divisió de servidors d’Amazon també prospera: els seus gairebé 10.000 milions d’euros representen un creixement del 29%.

No només les magnituds financeres reflecteixen els efectes del covid. També es veu en les xifres d’usuaris de dos serveis de Microsoft. D’una banda, 115 milions de persones fan servir cada dia les videoconferències Teams, un 53% més que a l’abril. I si LinkedIn ha arribat als 720 milions d’usuaris (13 milions a Espanya) deu ser per la quantitat de gent que s’ha vist abocada a buscar feina.