12/01/2020

Dos maldecaps per a les telecos

2 min

Les telecomunicacions han sigut sempre un sector pròsper, i les perspectives de continuar creixent no es deuen només a l’objectiu de connectar la part de la humanitat que encara no ho està sinó de connectar també milers de milions d’objectes d’ús personal, industrial i urbà. Però l’any 2020 comença amb un parell de notícies que indiquen la necessitat d’adaptació que també afecta les telecos.

En primer lloc hi ha la caiguda en picat de la facturació de les trucades de veu, el negoci tradicional de les operadores de telefonia mòbil. Aquest concepte va representar l’any que acabem de deixar enrere un total de 343.000 milions d’euros a escala mundial, però la consultora Juniper Research calcula que d’aquí a cinc anys ja serà només de 187.000 milions, una caiguda del 45%. El motiu principal és el creixement de les trucades de veu per internet. El mateix estudi de Juniper pronostica que la quantitat d’usuaris d’aquesta modalitat augmentarà un 88% d’aquí al 2024 i se situarà en 4.500 milions de persones. Els grans beneficiaris són serveis com WhatsApp (propietat de Facebook), WeChat (de Tencent) i Skype (de Microsoft), les anomenades OTT, que d’alguna manera parasiten les xarxes de les operadores mentre capten una part tan important del seu negoci.

Hi ha qui creu que l’evolució cap a la 5G és una oportunitat perquè les telecos despleguin serveis propis de veu (i vídeo) per internet alternatius als de les OTT. Però de moment les expectatives no conviden a l’optimisme: un altre estudi, aquest de GSMA Intelligence, indica que si bé el 75% dels consumidors saben que existeix la 5G, només un 30% dels nord-americans i menys del 20% dels europeus tenen previst comprar-se un telèfon 5G quan hi hagi cobertura a la seva zona. La 5G serà la primera generació de telecomunicacions de la història que dependrà més dels clients empresarials que dels particulars per créixer, i això ja està obligant les telefòniques a fer ajustos considerables en les seves estratègies.

stats