RETWEETS

Bones festes sense trampes

Potser voleu passar el Cap d’Any fora de casa. O bé fer que algú es trobi sota el tió el val per a una escapada de cap de setmana. Sigui quin sigui el motiu, és possible que aquests dies estigueu buscant per internet bitllets d’avió o habitacions d’hotel. En aquest cas, la cosa més probable és que a la web que consulteu us hagi sortit un avís molt vistós dient-vos que en aquell precís moment hi havia 5, 12 o 43 persones mirant exactament el mateix bitllet que vosaltres, i potser fins i tot això us ha fet decidir a comprar-lo per no arriscar-vos a perdre l’oferta.

Doncs bé, heu de saber que aquesta xifra és mentida. Quan a la investigadora de ciberseguretat Ophir Harpaz li va aparèixer un reclam d’aquests, li va pujar la mosca al nas, va inspeccionar el codi de la web on reservava un vol a Londres i va descobrir que els altres 38 suposats compradors eren només un nombre a l’atzar que la pàgina generava sobre la marxa, entre un mínim preestablert de 25 i un màxim de 48, mitjançant una variable de nom tan poc discret com view_notification_random. Quan es va veure enxampada, la pàgina web en qüestió, de nom One Travel, es va excusar dient que el codi aleatori era només una prova. Però, d’ençà que Harpaz ho va explicar a Twitter, molts internautes més han comprovat que altres webs de venda, i no només de productes turístics, fan exactament el mateix. La BBC fins i tot esmenta un estudi de la Universitat de Princeton segons el qual més del 10% de les pàgines de comerç electrònic fan aquesta mena de trampes, que qualifica de patrons foscos (dark patterns ) dissenyats per induir l’usuari a deixar-se portar pel seguidisme del que fan altres compradors, reals o ficticis.

Si heu de consumir digitalment aquests dies, feu-ho perquè us ve de gust i us ho podeu permetre, amb independència del que facin els altres. I si us perdeu una oferta, ja en sortirà una altra. Us desitjo unes bones festes i espero retrobar-vos l’any que ve.