XARXES SOCIALS
Empreses 29/06/2014

El nou malson de Facebook es diu Snapchat

Zuckerberg, que va intentar comprar l’empresa de missatgeria efímera com va fer abans amb WhatsApp, opta ara per copiar-la amb Slingshot

Jordi Sabaté
3 min

Fixant-nos en el compte de resultats mostrat per Mark Zuckerberg en l’últim any, ningú diria que Facebook té pors i malsons. La xarxa social per excel·lència va superant els obstacles que se li presenten amb notable habilitat. Ha sabut reconvertir-se al mòbil quan va començar sent una plataforma pensada per a ordinadors, i a més ho ha fet emportant-se una bona part del pastís de la publicitat en aquests dispositius, cosa que a Google li està costant més. D’aquesta manera, un cop rebatejada com una xarxa mòbil, Facebook hauria de respirar tranquil·la i mirar al futur amb optimisme. I no és així: la vida de Facebook sembla una muntanya russa i, quan un problema se supera, de seguida arriba un nou repte. Tot just després de convertir-se al mòbil, Zuckerberg es va adonar que el seu invent tenia un enemic seriós en WhatsApp.

PER QUÈ UN servei de missatgeria instantània hauria de ser un seriós problema per a Facebook, que gairebé monopolitza el content sharing -compartició de continguts- a la xarxa? WhatsApp era una fuita a les canonades de Facebook per la qual marxaven els continguts. Els usuaris, en lloc de comunicar-se, passar-se fotos i vídeos dins de la xarxa social, els desviaven per una altra sortida del mòbil en la qual Facebook no podia posar-hi el nas. Així, Zuckerberg no sabia què t’agradava i no et podia vendre publicitat personalitzada. WhatsApp era un forat negre al big data de Facebook.

Però, com és habitual, Facebook va solucionar un cop més el problema. Aquesta vegada, igual que amb Instagram -una altra fuita de continguts amb origen al mòbil-, la solució va ser comprar WhatsApp per l’orbitant xifra de 19.000 milions de dòlars. WhatsApp ha duplicat des de la compra el nombre d’usuaris i ara Facebook veu i estudia el que comparteixen. Això es traduirà, tard o d’hora, en un augment de la publicitat i, per tant, dels beneficis. Però alhora que comprava WhatsApp, el fundador de Facebook ja estava tractant de tapar un altre forat en la línia de flotació de la seva plataforma mòbil. Snapchat era el nom del nou nan que li estava començant a créixer.

Un altre cop una fuita de continguts perillosa, un altre nou malson que disparava espectacularment el seu nombre d’usuaris, un 3.400% en un any. I a sobre pitjor que WhatsApp, perquè, a diferència d’aquesta aplicació, a Snapchat no es guarden els continguts compartits, sinó que destrueixen un cop vistos, per la qual cosa no queda rastre de big data a analitzar.

Per acabar d’adobar-ho, des del seu naixement, Snapchat s’ha fet l’aplicació favorita dels més joves als EUA, de manera que molts adolescents abandonen Facebook i el seu model de xarxa tancada, una mica carrinclona i enemiga de la privacitat, per comunicar-se amb la fresca, descarada i picant Snapchat. El sexting, la pràctica d’enviar imatges i vídeos pujats de to, ha trobat en Snapchat el seu paradís, ja que el contingut enviat no pot sortir del mòbil del destinatari i s’esborra un cop vist.

Davant la magnitud del malson, a finals de l’any passat Zuckerberg va fer una oferta per Snapchat: 3.000 milions de dòlars. També ho va intentar Google, però per a tots dos la resposta va ser un no. El fundador del servei, Evan Spiegel, sembla que està convençut de la seva potència, i el temps li dóna la raó: si en l’últim trimestre del 2013 es compartien a l’entorn d’uns 500 milions de continguts per Snapchat, al final del primer semestre del 2014 arribaran als mil milions. I, ai!, sense que Facebook els vegi.

Zuckerberg ja va optar en el seu moment per llançar un clon de Snapchat que es va anomenar Poke. Segons molts analistes, era fins i tot més complet i estable, però tenia un problema de cognoms: dir-se Facebook casa poc amb la intimitat i discreció. Poke va ser finalment retirat de les botigues d’aplicacions pel seu escàs èxit. Ara la xarxa social, desesperada pel creixement de la compartició de continguts efímers, vol tornar a intentar que els seus usuaris no surtin de casa.

Per aquesta raó fa tot just una setmana va presentar Slingshot. Ve a ser un Snapchat suavitzat, en què els continguts poden ser guardats durant trenta dies al mòbil del destinatari si així es desitja. A més, per veure el que ens envien, hem d’enviar també nosaltres continguts de tornada. Es basa, sobretot, en comunicació per vídeos curts i busca que aquest tipus de missatgeria sigui molt més que la compartició de continguts eròtics.

Per descomptat, Facebook vol poder ficar-hi el nas. No tant en els continguts en concret, sinó d’una manera genèrica, per augmentar la saviesa del seu big data i així millorar l’eficiència en enviar publicitat. Tot i així, pel que sembla, la jugada no ha sortit del tot rodona, i des de la publicació TechCrunch expliquen que els fundadors de Snapchat podrien denunciar Facebook per la violació de diverses patents. Vés a saber si Mark Zuckerberg es despertarà tan fàcilment del seu nou malson.

stats