PERFIL
Empreses 08/06/2014

De l’internat a salvador del sector làctic català

El fundador de Llet Nostra, líder del mercat làctic català, va desenvolupar el seu interès pel món cooperatiu i associatiu molt aviat

Jordi Planas
4 min

Xavier Tubert és president de Llet Nostra, l’empresa làctica líder a Catalunya. Nascut a Riudellots de la Selva el 1955, va créixer i es va educar en diferents internats. L’estricte sistema docent que s’imparteix en aquestes escoles el va influenciar tant o més que l’autoritat parental. Allà s’hi va formar fins als 16 anys. Després va entrar a treballar a l’explotació familiar, on va començar a mostrar un cert interès pel món cooperatiu i participatiu, implicant-se en més d’una iniciativa social sorgida entorn del seu municipi.

Les dificultats per gestionar aquests nous projectes, força allunyats de les funcions pròpies d’un agricultor i ramader, el van obligar a reciclar-se amb formació més específica i orientada a la direcció d’empreses i institucions. I a poc a poc es va anar involucrant dins del teixit econòmic i associatiu del país. Així, entre el 1990 i el 2008 va ocupar diversos càrrecs representatius del món cooperatiu català i espanyol, entre els quals la presidència de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, la presidència de la Confederació de Cooperatives de Catalunya i la vicepresidència de la Confederació de Cooperatives Agràries d’Espanya.

El 2003 el grup Pascual i altres empreses espanyoles van deixar de comprar llet a Catalunya, cosa que va provocar un excedent que feia perillar la continuïtat del sector en terres catalanes. Tampoc existia cap empresa làctica amb seu social al nostre país. Així, obligat per les circumstàncies, Tubert va unir sis grups cooperatius i va crear i desenvolupar Llet Nostra, un projecte ideat per agrupar i donar sortida a la llet de 215 explotacions ramaderes.

Sense cap experiència emprenedora d’aquesta dimensió, no s’ho va pensar dues vegades a l’hora d’engegar-lo. “Quan assumeixes una responsabilitat, has de tenir present una certa utopia en les teves decisions. La utopia potser no s’atrapa mai, però et permet caminar, avançar i créixer”, afirma amb rotunditat. L’aparent gosadia iniciada ara fa onze anys ha portat l’empresa a liderar actualment el mercat català de la llet, tancant l’exercici del 2013 amb gairebé 23 milions d’euros de facturació i una comercialització de més de 31 milions de litres. D’altra banda, segons la informació publicada a la seva web, darrere la marca Llet Nostra hi ha representats el 30% dels ramaders catalans i prop del 25% de la llet que es produeix a Catalunya.

Se sent orgullós del nom que van triar per a la marca i considera que ha estat un gran encert. Està segur que cap escola de negocis ni cap assessor de màrqueting els hi hauria recomanat, però “parla més per si sol que qualsevol campanya de publicitat que ens puguem inventar”, diu Tubert. També creu que el ciutadà autòcton s’identifica amb aquelles coses que li són properes i li donen un perfil d’autenticitat. “El català és una persona que per educació i tarannà és participatiu i implicat. Consumint Llet Nostra interpreta que està col·laborant a fer país”.

Tubert no creu que el procés sobiranista l’hagi afavorit, i afirma que el seu producte té unes connotacions d’identitat amb una llengua, un territori i una població que ja tenia el 2003. Opina que són elements de coincidència, i que la societat catalana té aquest perfil i manera d’entendre les coses. “No és aquesta recta final el que ens fa vendre més, sinó la identificació amb el consumidor i els seus motius de compra transversals”, explica. Així mateix, la responsabilitat del seu càrrec no li permet definir-se públicament a favor de la independència: “Tot i que fa anys que hi estic retratat, en aquest moment he de centrar-me a defensar el procés i la llibertat de participació”.

L’aposta de Llet Nostra per la catalanitat del producte els dificulta l’accés a altres mercats. Tubert ho té clar i no descarta prendre mesures quan arribi el cas. Fins i tot s’ha plantejat l’opció de sortir amb un altre nom i un altre idioma. “Hem de ser prou astuts i hàbils. El que hem fet a Catalunya queda molt clar”, aclareix.

Per a ell el principal objectiu d’expandir-se implica treure litres de llet, independentment dels canvis que s’hagin de fer. Aquest excedent de producte els ha portat a diversificar, incorporant la producció de batuts, iogurts i postres. En aquestes noves línies de negoci el creixement experimentat està sent més lent i sostingut, cosa que ja sabien quan van començar: “Juntament amb l’expansió a altres països, aquí també tenim un gran camí per recórrer”.

La implicació social és un altre tret diferencial de Llet Nostra. Des del punt de vista esportiu, la marca làctica és patrocinadora oficial de l’equip d’handbol del FC Barcelona i col·labora amb la Federació Catalana d’Esports d’Hivern. També dóna suport a les Beques Educar Menjant per promoure els valors d’una alimentació saludable entre els nens i està molt implicada en la promoció de l’activitat castellera.

En un altre apartat de la seva vida, Tubert és propietari de sis locals d’hostaleria. La vinculació a la terra li ha fet valorar la diversitat de l’oferta agroalimentària catalana, compartint afició i negoci amb la seva família. “M’agrada fer-ho tot així, en pack. Ho gaudeixo molt!”

stats