Alimentació
Innovació 19/03/2023

“Per què no puc beure vi d’una llauna?”

Zeena obre una nova ronda de finançament per consolidar-se com a líder del mercat de vi enllaunat

4 min
Il·lustració Zeena

Barcelona“Per què no puc beure vi d’una llauna, però una cervesa sí?” Aquesta és una de les preguntes que fa Sana Khouja a qui li demana per què es dedica a vendre vi enllaunat. Zeena, amb seu a Barcelona, és una start-up nascuda durant la pandèmia amb la idea de fer arribar el vi a consumidors que normalment no en prenen o que no el poden prendre en moments que voldrien fer-ho.

Khouja va descobrir el vi en llauna a casa d’una amiga a Nova York, quan li va oferir alguna cosa per beure. “Em va dir que anés a la nevera i agafés vi, però no en vaig trobar, només hi havia llaunes”, explica. Quan l’amiga li va dir que les llaunes eren de vi, va pensar que seria de molt mala qualitat, fins que el va tastar i va comprovar que era bo. “Em va petar el cap”, comenta. Amb l’esclat de la pandèmia, va decidir crear l’empresa. “Només tenia 600 euros al compte corrent, però el meu germà em va deixar 10.000 euros que acabava de cobrar d'una indemnització per un accident de moto”, recorda.

El vi en llauna no és una raresa als Estats Units o Austràlia, però sí a Europa, sobretot als països productors del sud on el consum de vi té un component cultural que la indústria explota. I un dels elements clau és l’envàs en ampolla de vidre, que dona una aura de qualitat, però que en dificulta el consum en moltes situacions. Zeena es ven en més d’una desena de països –i alguns és líder del sector del mercat o fins i tot l'única marca de vi enllaunat–, des de Noruega fins a la Costa d’Ivori, passant per Mèxic, el Japó, Finlàndia i el Canadà, i creix “molt ràpid on no hi ha tant de coneixement de vi”, explica, mentre que Espanya ha d’obrir nous nínxols de mercat.

“Volem competir amb la cervesa”, indica Khouja, que recorda que a la majoria de països el vi no té formats ready to drink (a punt per beure). La major part del sector a Espanya no acaba de veure amb bons ulls la irrupció d’una marca de vins enllaunats, però Khouja assegura que, tot i les recances inicials, els consumidors el reben bé i té les xifres que ho demostren: aquest 2023 espera comercialitzar un mínim de 600.000 llaunes i apunta cap al milió en poc temps.

Una de les diferències de Zeena amb els productors de vi tradicionals és que posa “el centre d’atenció al consumidor”. “Estem en l’època de la conveniència”, diu la fundadora de la companyia. És per això que els principals canals de venda on s’ha situat l’empresa són en aeroports, aerolínies i estacions de tren, així com botigues de 24 hores. És a dir, llocs on algú a qui li agradi el vi no n’acostuma a prendre perquè no es pot comprar una ampolla sencera, obrir-la i beure’l en una copa.

En aquest sentit, un altre canal de Zeena són bars i discoteques, on el consum de vi és molt baix també per l’inconvenient del recipient. “No es pot ballar amb una copa de vi a les mans”, comenta Khouja. El tercer canal són les plataformes com Glovo.

Khouja no va crear Zeena del no-res, sinó que tenia experiència treballant sis anys en un celler del Priorat, cosa que no acabava de fer el pes a la seva família, que és musulmana –“La meva mare deia que treballava a Pepsi”, comenta–. Per tant, sabia les dificultats amb què es trobaria.

La primera era assegurar-se un bon envàs. Afortunadament per a Zeena, ja fa anys que el vi es pot enllaunar gràcies a unes llaunes que incorporen una pel·lícula a l’interior que evita que l’alcohol les corroeixi. 

La segona trava era trobar productors que apostessin per la seva idea, molt allunyada de la manera de fer d’una indústria molt tradicional. El primer el va trobar a la Terra Alta i li va permetre llançar al mercat un blanc fet amb garnatxa. Posteriorment, va anar ampliant l'oferta i, sempre amb productors catalans, Zeena va treure al mercat un negre, un rosat i dos escumosos, un de blanc i un de rosat.

Tots els vins de Zeena són amb una sola varietat de raïm. “El repte és fer bons vins monovarietals”, apunta. A més, tots són ecològics i amb un procés de clarificació amb proteïnes vegetals –normalment aquest procés, que consisteix a eliminar els pòsits, es fa amb proteïna d’ou–, per la qual cosa també són vegans. Finalment, tot l’envasat és sostenible.

Zeena acaba d’engegar la seva segona ronda de finançament, amb la qual vol obtenir uns 300.000 euros, anant a trucar a la porta d’inversors que ja apostin per start-ups de la indústria alimentària. La intenció de Khouja és ampliar l’equip, que ara consta de quatre persones, i invertir en la imatge de marca per continuar creixent. “Tenim el centre logístic al Penedès i tirem molt de proveïdors, però la idea és integrar-nos verticalment”, afirma sobre els plans a més llarg termini. Khouja creu que a la companyia no li espera un camí fàcil: “És molt complicat canviar les coses”, diu, però, de moment, Zeena tira endavant.

stats