TECNOLOGIA
PAULA CLEMENTE

La xarxa social xinesa que ha vençut Instagram

TikTok és l’única aplicació entre les cinc més descarregades del 2019 que no és propietat de Mark Zuckerberg i no forma part de l’univers Facebook

La xarxa social xinesa que ha vençut Instagram / J.O. Zoom

Deia ‘Forbes’ ja fa un parell d’anys que la generació Z, la dels que van néixer entre finals dels 90 i principis dels 2000, és pessimista, esquiva els riscos i no té grans aspiracions. El fet que s’informi principalment a través de les xarxes socials -afegia l’article- fa que tingui una comprensió superficial de l’actualitat. La realitat, però, és que es tracta d’una generació que fuma menys (segons un estudi de HBSC, només un 5% dels que tenen 15 o 16 anys), beu menys i accedeix més a la universitat. I encara un altre mèrit: és també la que ha portat la Xina a interrompre la pau de Facebook, que fins fa el mateix parell d’anys regnava al llistat d’aplicacions més descarregades.

És cert que tant l’apli de Facebook com el seu xat Messenger o WhatsApp han continuat dominant el podi el 2019 (segons les últimes dades disponibles, que són del novembre), però la xinesa TikTok empeny amb força: amb mil milions i mig de descàrregues, ja ha superat Instagram. És, de fet, l’única entre les cinc primeres que no és propietat de Mark Zuckerberg.

TikTok és l'antic Musical.ly, una eina d’entreteniment que permetia als seus usuaris crear clips de vídeo, modificar-ne la velocitat i acompanyar-los amb una cançó. Es va convertir essencialment en una xarxa social dominada per coreografies individuals i playbacks tant de cançons com de gags coneguts gravats amb la càmera de les selfies. La nova apli -ara TikTok- ofereix el mateix servei però amb usuaris cada vegada més decantats pels gags. De fet, els vídeos resultants han començat a propagar-se pel mordaç Twitter o les stories d’Instagram, i això ha jugat a favor de la popularitat de TikTok.

Malgrat l’èxit, l’amenaça no agafa desprevingut Mark Zuckerberg, que es va passar mesos intentant comprar l’apli quan encara era Musical.ly i que, com que no ho va aconseguir, ha intentat igualar el seu èxit llançant eines similars. Amb tot, no han acabat de quallar i no sembla que la Xina hagi de replegar-se després d’aquesta petita victòria. Sobretot tenint en compte que ni TikTok ni cap de les aplis de Facebook són encara al top 10 de les més descarregades de la dècada: manen Netflix i Tinder. La batalla definitiva, doncs, comença amb el 2020.