Tecnologia
Innovació 24/12/2022

L’univers dels Bebés Llorones, l’èxit rotund d’una empresa catalana

IMC Toys ven a més de 80 països aquestes nines, que van acompanyades de contingut audiovisual a les xarxes

Júlia Riera Rovira
3 min
Bebés Llorones

Si abans els Reis d’Orient portaven Barbies, Nancys i Barriguitas, aquest any regalaran Bebés Llorones. A moltes llars catalanes, aquestes festes de Nadal els més petits de casa han demanat aquestes nines que ploren llàgrimes de veritat. Qui no ho ha fet és perquè ja en té i voldrà la tassa o el pijama oficials.

Els Bebés Llorones van néixer l’any 2015 de la mà d’IMC Toys, una companyia de Terrassa que va apostar per la innovació i la va encertar. Des del 2001 la marca comercialitza joguines per a infants d’entre 6 mesos i 12 anys. Dissenya els productes a Catalunya, els produeix a diferents països asiàtics i després els ven arreu del món per un valor d’entre 10 i 40 euros. La companyia existeix des del 1981, però les primeres dues dècades va operar únicament com a empresa distribuïdora.

Els últims anys, IMC Toys ha triomfat, i la clau de l’èxit són, precisament, els Bebés Llorones. Fa set anys que aquesta joguina va aparèixer al mercat com un llançament més, però ara ja surt a la carta als Reis de tots els nens. Per què? Els infants han nascut en una societat digitalitzada en la qual tothom té mòbil i internet a casa. Un any després de començar a vendre aquesta joguina, IMC Toys va decidir acompanyar-la de contingut digital. Així doncs, les nines ja no només ploren, sinó que tenen tot un univers al seu voltant. A més del producte en si, hi ha una gran col·lecció de contingut audiovisual, amb vídeos i sèries d’entreteniment, que donen un nou sentit a la joguina.

I, de moment, aquesta estratègia ha sigut un èxit rotund: els Bebés Llorones compten amb un total de 30 canals de YouTube propis, els Kitoons. En tots, l’empresa hi penja els dibuixos animats de les nines, però en un idioma diferent cadascun. El canal espanyol té més de 3,5 milions de subscriptors. I després del triomf a Disney Channel, l’any passat van debutar a Netflix.

Ara la novetat són les BFF, la versió per a adolescents del producte. Han fet servir la intel·ligència artificial per crear les primeres nines que poden entendre, aprendre, parlar i interpretar emocions. Es tracta d’un avatar que interpreta el que li diuen. Els infants pregunten i la Jenna decideix automàticament quina resposta s’adequa més a la pregunta i quina expressió facial ha d’utilitzar.

Aquest creixement en nombre de fans també ha arribat als comptes d’IMC Toys. La companyia, de capital 100% espanyol, assegura que és una de les 20 millors empreses de tot Europa en el sector de les joguines. El 2020 va vendre més de dos milions d’unitats a tot el planeta i va facturar 136 milions d’euros. L’empresa tenia 330 treballadors el 2021, segons detalla El País. IMC Toys s’ha negat a atendre aquest mitjà tot i les reiterades peticions. Per altra banda, IMC TOYS SA “IMC” va informar que la facturació del 2020 era de 118,96 milions d’euros.

La marca està en una època d’expansió i ha incrementat els ingressos, fins i tot quan la venda de joguines baixa. El 2020 el sector queia un 7% a Espanya, mentre que l’empresa creixia un 15%, segons va explicar a El País. I no només a la Península: també ha travessat fronteres i els Bebés Llorones han arribat a l’Amèrica del Sud. De fet, l’Institut Nacional de Defensa de la Competència i Protecció de la Propietat Intel·lectual (Indecopi) va advertir a la ciutadania dijous passat que un lot d’aquestes joguines venut al Perú podria contenir una concentració excessiva de la substància ftalat de bis, que podria afectar la salut dels nens, concretament causar danys al sistema reproductiu. Està per veure si aquesta informació emesa prèviament per l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) és un cas aïllat.

El 2020 la marca ja venia a més de 80 països a través de distribuïdors i filials. L’empresa té seus arreu del món: el Regne Unit, França, Alemanya, Itàlia, Portugal i els Estats Units, a més d’una oficina a Hong Kong. I el millor és que els beneficis estan molt diversificats: l’any 2021 el 21% dels ingressos provenien d’Espanya, va afirmar el grup.

L’empresa catalana (sense contingut en català) s’ha adaptat a les noves tecnologies per crear una joguina pensada per a la generació del futur. Aquest Nadal els infants tornaran un altre cop a jugar a nines més enllà del mon físic.

stats