AUTOMOCIÓ
Innovació 11/06/2022

El repte de portar 160 camions de bateries al dia de Sagunt a Martorell

Actemium dissenya l’automatització del transport, emmagatzematge i manipulació de les bateries

3 min
El repte de portar 160 camions de bateries al dia de Sagunt a Martorell

Segons la Ministra d’Indústria, Reyes Maroto, la planta de bateries del grup Volkswagen havia d’estar a prop de la fàbrica de cotxes de Martorell. L’elecció final d’ubicar-la a Sagunt, però, deixa alguns dubtes: hi ha una distància de 312 quilòmetres i un trajecte de més de quatre hores en tren. El problema és que les bateries del cotxe elèctric no són fàcils de manipular i transportar, especialment pel pes. Però ja hi ha qui està treballant per solucionar-ho. Actemium ASAS, una filial del grup Vinci amb seus a València i a Sant Boi, ha desenvolupat tot un sistema per al transport, emmagatzematge i manipulació de les bateries. Un sistema que no és només per portar-les des del punt de fabricació a les fàbriques de cotxes, sinó també per moure aquest component dins de les plantes de muntatge.

Des de la seva seu de Sant Boi, aquesta companyia dona serveis a empreses industrials de tot el món i és un proveïdor de primer nivell de la indústria de l’automòbil. Eloy Hernández Coffey, director de vendes d’Actemium, explica les dificultats de transport de les bateries. Per fer-nos-en una idea, mitja dotzena de bateries de cotxe pesen 7.000 quilos. Això fa inviable el seu transport en camió: un vehicle només en podria portar set. Un càlcul ràpid: Seat actualment fabrica uns 2.200 cotxes al dia. Si tota la producció fos de cotxes elèctrics –així hauria de ser a partir del 2035–, el transport de les bateries posaria uns 160 camions cada dia a la carretera.

Des d’Espanya l’empresa dona servei a clients de tot el món. Amb una plantilla d’unes 140 persones, el 70% són enginyers. Per exemple, treballa en un projecte claus en mà per a Volkswagen a la planta alemanya d’Emden per al transport i emmagatzematge de paquets de bateries d’alta tensió. El sistema ha de permetre descarregar d’un tren les bateries automàticament i col·locar-les en un magatzem automatitzat i, des d’allà, amb un sistema robotitzat, portar-les a la línia de muntatge. El sistema forma part del projecte per reconvertir totalment aquesta planta del consorci automobilístic alemany per fabricar-hi només cotxes tipus SUV elèctrics amb la plataforma MEB del consorci.

Però volkswagen no és l’únic client d’Actemium ASAS. El grup Stellantis està aixecant una nova fàbrica a Gliwice (Polònia) per a vehicles comercials de mida mitjana. Actemium ASAS, que es troba a la fase de posada en marxa de la planta de carrosseria d’aquesta planta, ha ampliat la seva col·laboració al taller de pintura. El projecte adjudicat consisteix en la implementació de dues noves cèl·lules robotitzades per a la càrrega i descàrrega de carcasses de bateries a la línia de pintura i una estació de preparació. Es tracta d’un projecte clau en mà de 2,1 milions d’euros que inclou el subministrament de robots de set eixos, així com de cintes transportadores i equips d’aplicació de silicona.

El que és important per a Actemium ASAS és adaptar-se a les necessitats de cada client. Chris Grandgeorge, gerent de negoci de la companyia, explica que un dels processos més significatius dins del procés de fabricació de bateries és el transport i emmagatzematge de bateries semiacabades. Durant el procés de producció, les bateries necessiten un temps de curació d’unes 2 o 3 hores. Per això, extreuen aquestes bateries de la línia de flux principal i les transporten a un magatzem automàtic que recull el battery-pack i l’emmagatzema durant el temps requerit. “Posteriorment, el mateix sistema l’extreu en seqüència i el lliura al transportador per tornar a introduir-lo a la línia de muntatge”, explica.

La pandèmia, però, també s’ha notat a la companyia. El 2020, amb els confinaments, i el 2021, amb la crisi de les primeres matèries, no han estat bons per al sector de l’automoció i això ha pesat també en la facturació d’Actemium, que el 2020 va quedar al voltant de 27 milions d’euros, quan un any enrere havia superat els 43 milions. Un nivell que, no obstant, espera recuperar a partir d’ara amb la irrupció del cotxe elèctric, segons explica Eloy Hernández Coffey.

stats