Alimentació
Innovació 25/09/2021

El pícnic s’acaba quan et menges els coberts

Voilà Bio és la primera empresa d’Espanya que produeix a escala industrial una vaixella que es pot menjar per eliminar deixalles

Rut Font Camats
3 min
El pícnic s’acaba quan et menges  els coberts

Sigui un dinar de tres plats o un sopar fet amb cinc minuts, diuen que sempre queda un forat a l’estómac per a les postres. Poques persones haurien sospitat que necessitarien també un segon racó per fer-hi cabre els coberts un cop l’àpat hagi finalitzat. És la solució ideada per la santcugatenca Laura Gispert per mirar de reduir la generació de residus. Gispert és la fundadora de Voilà Bio, una start-up amb seu a Barcelona que comercialitza coberts comestibles com a substitut de la coberteria de plàstic.

Quan l’any 2018 Laura Gispert va començar a pensar en el seu treball de final de grau, necessari per finalitzar els estudis a l’Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona (Elisava), va decidir crear un producte “biodegradable a 360 graus”. “Soc una amant de la naturalesa i em preocupava l’abús dels plàstics, així que vaig pensar a crear un producte que no deixés residus”, explica la dissenyadora.

La seva preocupació pel medi ambient va coincidir amb l’aprovació de la legislació dels plàstics d’un sol ús, que prohibeix la utilització de materials d’usar i llençar, entre els quals hi ha els típics coberts que s’utilitzen a les cafeteries o a les festes d’aniversari. D’aquesta manera, el seu disseny es va convertir en una idea de negoci en un mercat en expansió.

Amb el suport de la tutora del treball, va decidir professionalitzar el seu prototip i va començar a treballar amb Xano Saguer, reconegut xef pastisser i codirector de l’escola de postres Espai Sucre, que va ajudar-la a perfeccionar la seva recepta. “Jo tinc nocions en disseny i ganes d’experimentar amb materials, però no soc cuinera. Saguer em va ajudar a saber quina era la combinació adequada d’aliments, com garantir que fos apte per a celíacs i vegans, com aconseguir que fos prou sòlid…”. Mesos de recerca més tard, s’ha obtingut la mescla d’ingredients i el sistema adequats per garantir que els coberts no es facin malbé al forn i tinguin en tot lloc la mateixa forma. D’aquesta manera, han aconseguit idear forquilles, ganivets, culleres de diferents mides i els típics bastonets per remenar el cafè, entre d’altres.

Pel que fa al gust i la textura, Gispert assegura que la prioritat era que fos una “galeta neutra” que no s’impregnés del gust de l’aliment consumit, alhora que fos tan dur com un cobert de plàstic o de fusta, però que es pogués mossegar. En aquest sentit, la dissenyadora comenta que l’objectiu del seu producte no és convertir-lo en un snack, sinó fer-lo servir com un cobert qualsevol: “Si te’ls vols menjar com a aperitiu, t’emportaràs una decepció”. De fet, a les mateixes capses on s’empaqueta el producte s’hi llegeix aquest missatge: “Això no és una capsa de galetes, és un pas cap a una coberteria ecològica”.

Amb l’empresa ja constituïda amb dos treballadors, diversos col·laboradors subcontractats, un equip de socis coneixedors del sector i una fàbrica a Cantàbria que els produeix els coberts, Voilà va començar a rebre les primeres comandes just aquest juliol. De moment, ven els seus productes a cafeteries, gelateries o restaurants que fan menjar per emportar. “Creiem que és la manera de tenir un impacte en favor del medi ambient. Volem fer una funció i complir amb el nostre propòsit de tenir un planeta més net”, afegeix Gispert.

Pel que fa a la producció dels coberts, l’emprenedora assegura que Voilà és “l’única empresa a Espanya que fa aquest tipus de producte a escala industrial”. La companyia catalana té una forta capacitat productiva, mentre que a Europa els seus competidors ho fan a nivell semindustrial, el que és més manual i obliga a posar preus menys competitiu.

Més endavant, es plantegen treure la seva coberteria als supermercats perquè els compri el gran consumidor. “Ens agradaria que tothom que vulgui tenir cura del medi ambient pugui sortir de pícnic amb els nostres coberts en comptes d’uns de plàstic. També que qui vulgui fer una festa a casa i no rentar plats no generi tanta brossa”, conclou. Per últim, s’estan plantejant llançar els seus productes més enllà de les nostres fronteres: “És un mercat encara en construcció i volem ser pioners. Estem iniciant relacions comercials internacionalment”.

stats