Alimentació

L’orxata fresca de Badalona que aguanta 21 dies

Fillol ha desenvolupat una versió de la beguda vegetal que n’allarga la caducitat per distribuir-la als supermercats

3 min
L’orxata fresca  de Badalona  que aguanta 21 dies

Les primeres orxates Fillol es van repartir, com tants altres productes de principis del segle XX, de manera ambulant. Els Fillol havien arribat als anys 20 de Xàtiva (País Valencià), bressol d’aquesta beguda vegetal tan refrescant, per instal·lar-se a Badalona. Aviat es van adonar, però, que el producte generava molt més entusiasme a la gelateria que van obrir al passeig de la Rambla de la ciutat que fent tombs a la recerca de clients. Ara el negoci està en mans de Xavier Juan, quarta generació d’aquesta nissaga d’orxaters amb local a tocar del mar, que ha rellançat la marca amb una petita fàbrica per vendre també a altres bars i restaurants. “Vaig començar a fer orxata i granissats amb 17 anys i aquí seguim”, recorda el propietari.

En els últims anys l’empresa badalonina també ha intentat desenvolupar una nova línia de producte abans d’arribar al seu centenari. Es tracta d’una orxata fresca en format ampolla per vendre als supermercats i que allarga la vida d’un refresc que normalment s’ha de consumir en els quatre dies posteriors a barrejar la xufa, l’aigua i el sucre. “Vaig tenir la sort de contractar un xicot més jove, de família d’Alacant, que en sabia molt. Ell tenia idees noves i el vaig incorporar com a director”, explica Juan. El resultat és una orxata que, sempre que es mantingui refrigerada i sense trencar la cadena de fred, es pot conservar durant 21 després de sortir de l’obrador.

A diferència de les que podem trobar habitualment als supermercats, defensa l’empresari, l’orxata fresca Fillol no porta additius, ni conservants ni ha passat per un procés de pasteurització. Per a Juan, aquesta recepta és la garantia que es mantingui el gust del mateix producte que venen a la seva gelateria de Badalona, però amb una caducitat molt més llarga. Un cop obert el recipient, l’orxata s’ha de consumir en les 72 hores següents. De moment ja es pot trobar en algunes botigues de les cadenes Condis i Veritas i des de la setmana passada també han entrat als linials d’El Corte Inglés. “Anem avançant a poc a poc, però crec que al final sortirem plenament al mercat”, diu, prudent, el responsable d’Orxates Fillol. A més de la versió tradicional també en tenen una de feta amb xufes i sucre de canya procedents de l’agricultura ecològica.

A més, l’empresa ha dissenyat un altre format de capsa d’1,5 o 3 litres amb un dispensador pensat per a l’hostaleria. “Segurament ens copiaran, però ara som els únics. Ens surt una orxata molt bona, hi ha una gran diferència amb el que trobes als supermercats. La proporció entre l’aigua i la xufa no té res a veure”, insisteix Juan. No obstant, admet que els seus somnis –i objectius empresarials– són força assequibles. “No som una companyia enorme que pugui assumir 10.000 litres al dia. Som artesanals i reinvertim a mesura que el mercat ens ho va demanant. No som els típics que fan una gran inversió i es posen a vendre aigua blanca, volem que el producte sigui una mica més gurmet”, reivindica. A Fillol treballen amb xufes d’Alboraia, un poble de la comarca de l’Horta Nord que aquesta setmana ha celebrat l’edició número 40 del Dia de l’Orxata per commemorar el seu producte estrella.

A banda de l’orxata fresca, encara hi ha un altre ús per a la xufa que els agradaria llançar de cara a l’any que ve. “Amb la base de l’orxata estem investigant per fer un producte vegà, sense gluten i sa”, avança. Es tracta de batuts que mesclen les propietats d’aquest tubercle amb gustos com la xocolata i el torró. Encara que Juan no dona gaires més detalls d’aquest projecte, assegura que han deixat tastar el resultat a una empresa d’alimentació catalana i que les crítiques han sigut molt positives: “Els va encantar”. El de l’orxata és un negoci molt estacional, admet, que pot estar al 100% a l’estiu però al 30% a l’hivern, de manera que incorporar altres begudes els servirà per diversificar els ingressos. Tot i així, defensa que és matemàtic: quan arriba la calor tornen les cues al seu establiment de Badalona, les mateixes que Juan recorda de quan era petit i els arribaven els clients assedegats després de ballar als envelats de la festa major. “Amb la pandèmia hem treballat molt, perquè no teníem taules però la disposició del local feia molt senzill el servei per endur-se”, afegeix.

Actualment el negoci d’Orxates Fillol dona feina a dotze persones, entre la gelateria i la planta. També a la filla del propietari, cinquena generació de la família. L’orxateria més antiga de Badalona també vol “donar una alternativa a l’empresa sortint del camí tradicional”.

stats