Economia
Innovació 02/12/2022

Fiona Scott: “Musk ha comprat Twitter per tenir protagonisme i sortir als mitjans”

Professora d'economia a Yale

3 min
Fiona Scott

Fiona Scott és llicenciada en economia per la Universitat de Yale (1989) i doctorada pel MIT (1994). És professora a Yale, facultat de la qual va ser degana entre el 2007 i el 2010, i entre el 2011 i el 2012 va exercir com a economista en cap a la divisió antimonopoli del departament de Justícia dels EUA. Atén l’ARA a la UPF, on va oferir la lliçó inaugural d’economia.

Què implica la compra de Twitter per part d’Elon Musk en termes de regulació i competència?

— T’ensenya el poder de l’efecte xarxa: el que té valor de Twitter no és la interfície de la plataforma, sinó el fet que tota la gent que hi ha a Twitter està efectivament a Twitter i publicant informació allà. Si tots decidissin moure’s de plataforma, seria el mateix i el valor el tindria igual. Però quina és aquesta plataforma? És molt difícil entrar i mobilitzar tothom perquè els usuaris es moguin a la vegada. Per què no hi ha un substitut de Twitter? Jo vaig pensar que quan Musk va dir que volia comprar Twitter i després hi va haver la demanda per part de l’empresa, que llavors seria un bon moment d’entrada per a una altra plataforma i dir: “Serem igual que Twitter però sense Elon Musk; veniu amb nosaltres”. Però això no va passar i és interessant pensar per què no va passar. Jo he mogut la meva pròpia activitat cap a LinkedIn i Mastodon, i veurem si això funciona i si la resta de gent també se’n va cap aquí.

Per què creu que Elon Musk ha volgut comprar Twitter?

— Durant dècades, els bilionaris han comprat empreses com diaris, revistes d’opinió, equips esportius i tot tipus de negocis amb influència col·lectiva, com ara galeries d’art o salons de festes. El motiu: tenir protagonisme social. En el cas de Musk, el valor del seu negoci està molt més apuntalat per la seva persona pública. Les accions de Tesla estan molt sobrevalorades en relació amb els beneficis, i els seus projectes són de molt alt risc i probablement fallaran. Per tant, ¿com mantens el preu de l’acció elevat? Tenint una gran personalitat en termes d’influència. Crec que, per a Musk, tenir una personalitat forta i estar tot el dia als diaris és molt important. Si, per contra, fos el propietari d’un banc, no crec que necessités sortir a les notícies tot el dia.

Com funciona la regulació antimonopoli en el món digital?

— És molt difícil fer un reforç de la competència i protecció del consumidor en aquesta nova economia, sobretot per les difícils normes en innovació, la competència i les altes barreres d’entrada. L’autoritat de la competència mira de protegir la nova entrada, això és complicat de fer; l’autoritat de protecció al consumidor mira de protegir l’usuari d’apostes, l’exposició dels adolescents a contingut perjudicial, etc. Després tenim problemes regulatoris en termes de preu.

Com seria un ecosistema digital realment competitiu?

— Hi hauria més opcions per als consumidors, perquè el cost de canviar de plataforma seria més baix, ja que les barreres d’entrada per als competidors serien inferiors; per tant, hi hauria més competència. Alhora, no hi hauria només dos sistemes operatius de mòbil i tampoc un sol servei de cercador [Google].

Per què tenim només un cercador?

— Perquè aquest ha estat comprant posicions exclusives que incorporen per defecte els dos únics sistemes operatius que tenim, i és aquí on hem comès un error. Hem permès que es firmessin aquests contractes durant massa temps. I tenint en compte que l’ús prediu la qualitat, que alhora prediu l’ús futur, s’ha de permetre que els nous entrin al mercat amb un cert volum d’ús. I això vol dir que probablement han d’entrar juntament amb un sistema operatiu com a aplicació per defecte.

La burocràcia és un problema en el seu camp?

— Absolutament. L’economia es mou més ràpid que nosaltres, i als EUA tenim aquesta cosa que ens basem en referències del passat. Però això ja no funciona ara, ens hem de desviar del passat, perquè els problemes d’ara són nous. Això no vol dir oblidar els principis, com protegir la competència i el consumidor, però sí que ens hem d’actualitzar.

stats