ALIMENTACIÓ
Innovació 13/05/2018

La màquina de cafè que millora la rendibilitat del bar

Cafès Cornellà llança al mercat una cafetera per a bars i restaurants que controla la quantitat exacta de cafè i el manteniment

Natàlia Vila
2 min
La màquina de cafè que millora la rendibilitat del bar

“L’espresso perfecte és el que reprodueix en boca el gust que té l’aroma del cafè torrat”. Pere Cornellà, gerent de Cafès Cornellà, té molt clara la definició d’un bon cafè. Aquest empresari gironí fa anys que recopila de manera manual i amb un ordinador informació sobre les diferents maneres de fer cafè. “L’any 2000 em vaig adonar que fins aleshores m’havia dedicat a vendre quilos de cafè, però que el meu objectiu havia de ser que cada tassa de cafè fos perfecta”, explica. Cinc anys més tard, el 2005, Cornellà va començar a fer un seguiment de les màquines de cafè i en guardava les dades.

“Els cafès, en un bar, cafeteria o restaurant, es fan un a un i si no tens un mètode sistematitzat és impossible que totes les tasses de cafè et surtin igual de bones”, explica Cornellà. El pas endavant que va donar embranzida a aquesta idea va arribar fa només un any i mig. “En una conversa informal, el director comercial de Quality Expresso, que és una companyia que fabrica cafeteres, m’explica que això que estic fent jo a mà es pot fer, i ampliar, gràcies a l’internet de les coses”, relata Cornellà.

Així comença el projecte compartit de Cafès Cornellà i Quality Expresso per tirar endavant una màquina intel·ligent de fer cafè. La peculiaritat principal és que aquesta cafetera de bar es connecta a la xarxa i aprèn de les dades que va recopilant. Cafès Cornellà comparteix aquesta informació amb els seus clients, les cafeteries: “La màquina controla les xifres, el nombre de tasses fetes i la neteja que cal de les aigües, per exemple; el gramatge, la qualitat de la tassa i el manteniment que cal fer a l’aparell”, explica el creador d’aquesta cafetera 2.0 que ja està en funcionament en una cinquantena de cafeteries a Catalunya, com la Laie i la Baluart de Barcelona i la Lapsus de Girona.

Els beneficis per als propietaris són múltiples, segons Cornellà. “No només millora la qualitat del cafè, sinó que també ajuda a reduir el consum superflu del producte i en millora el rendiment, perquè s’aconsegueixen més tasses per quilo de cafè i més bones”, explica el creador de l’aparell. Aquesta cadena de millores, segons Cornellà, ajuda a fidelitzar el client, a augmentar la repetició i per tant a millorar les vendes.

El cost no varia gaire respecte d’una cafetera de bar normal. “Acostumen a valer al voltant d’uns 2.000 euros, però aquesta, a més, s’ha de connectar a internet”, matisa Cornellà, que avança que l’empresa treballa en una segona fase, la predictiva, en què la màquina podrà creuar dades i avançar-se a possibles problemes del dia a dia dels negocis. “Aquí ja haurem entrat en el negoci big data ”, apunta el director general. Cafès Cornellà va tancar el 2017 amb una facturació de 6 milions d’euros que espera convertir en 10 milions en tres anys. Segons el Registre Mercantil, el 2016 la companyia va tenir uns beneficis de 40.500 euros. “El nostre màxim objectiu és millorar la qualitat del cafè perquè se’n consumeixi cada vegada més”, conclou Cornellà.

stats