XARXES SOCIALS
Innovació 11/10/2020

Instagram 10 anys de la xarxa de la vanitat

àlex Font Manté
4 min
Instagram 10 anys de la xarxa de la vanitat Innovació

1. Instagram aquesta setmana sense cap dels seus dos fundadors a la companyia. Kevin Systrom i Mike Krieger en van marxar fa més d’un any enmig d’una gran tensió amb el fundador de Facebook. El 2012 Mark Zuckerberg va decidir comprar Instagram per 1.000 milions de dòlars. Llavors el preu va semblar una bogeria. Avui se sap que va ser una ganga.

2. Un nou llibre (Sin filtro repassa la història de la companyia. Al cap de poc d’haver nascut, Systrom sostenia que “Instagram serà més gran que Twitter”. “Estàs boig”, li responien altres emprenedors, com el fundador de Foursquare. “Pensa-ho -li responia Systrom-. Tuitejar suposa un esforç. Hi ha molta pressió sobre què diràs. Però publicar una foto és molt fàcil”. Aquest va ser l’èxit inicial d’Instagram. La senzillesa i la facilitat per fer fotos boniques gràcies als filtres. Però, amb el temps, Instagram també ha acabat creant una enorme pressió entre molts usuaris que publiquen fotos buscant reconeixement... o diners.

3. El ràpid creixement d’Instagram va cridar l’atenció de Zuckerberg, que al seu dia havia deixat passar l’oportunitat de comprar Twitter i després se’n va penedir. De fet, tant Twitter com Facebook es van disputar la compra d’Instagram. La segona es va imposar perquè va ser més expeditiva: la va comprar quan només feia una setmana que Instagram havia tancat una gran ronda de finançament. Els inversors que acabaven d’entrar a Instagram es van quedar glaçats, però els va passar l’ensurt quan van veure que havien duplicat la inversió en només una setmana.

4. Tot l’equip d’Instagram -integrat per només tretze persones- va celebrar amb gran alegria quan els dos fundadors els van anunciar que Facebook els acabava de comprar per 1.000 milions de dòlars. Però l’alegria es va convertir en frustració quan van descobrir que la majoria d’ells no en veurien ni un duro. Només dos treballadors van cobrar: els fundadors, Kevin Systrom i Mike Krieger, que es van endur 400 i 100 milions, respectivament. “Si Systrom ens hagués donat un milió a cada un, no hauríem de viure de lloguer”, lamentaven després els treballadors.

5.Systrom volia fer una xarxa social molt cuidada i que creixés de manera controlada. Però l’obsessió de Zuckerberg -que el llibre retrata com a calculador i gairebé robòtic- era créixer per sobre de qualsevol altra consideració. Instagram es va expandir mantenint un aspecte cuidat, amb pocs canvis per als usuaris i creant petites comunitats de creadors (fins i tot, amb trobades presencials muntades per la companyia), però també es va servir del suport de Facebook. La disputa sobre qui era responsable de l’èxit d’Instagram explica en part el divorci final.

detall_instagram

6. Mark Zuckerberg observava amb gelosia la puixança d’Instagram, que coincidia amb els primers indicis de decadència de Facebook. Per aquest motiu, per exemple, li restringia al màxim el creixement de plantilla, molt inferior a la resta de divisions del grup. Instagram, segons Zuckerberg, estava canibalitzant la seva empresa matriu. Systrom, en canvi, opinava que Instagram estava permetent que el grup continués creixent i no s’estanqués. El 2019 Instagram va facturar 20.000 milions de dòlars, més d’una quarta part de les vendes totals de Facebook.

7.L’obsessió de Systrom per la bellesa i per les fotografies en part s’ha acabat girant en contra de la companyia. Instagram, explica el llibre, ha acabat creant un món artificial i aspiracional que pot arribar a posar molta pressió a aquells que hi publiquen. Fins i tot ha convertit en tendències determinades operacions de cirurgia estètica, com per exemple els glutis prominents. També ha sigut una gran font d’ingressos per a molts usuaris espavilats. “Els negocis creats a Instagram que més sort han tingut són els que han sabut aprofitar a favor seu la psicologia dels usuaris, la necessitat de seguidors i reconeixement, i que alhora creaven contingut interessant”, diu el llibre.

8. Després de la victòria de Donald Trump a les eleccions del 2016, Facebook va haver de fer front a una gran pressió política per haver contribuït a la difusió de notícies falses i al resultat electoral. Però d’Instagram gairebé ningú n’ha parlat. Quan un comitè del Senat dels EUA va fer un informe que concloïa que Instagram va ser un niu de desinformació russa igual que les altres xarxes, només se’n va parlar breument. Facebook s’ha endut els cops i li ha fet de paraigua.

9. Els famosos van ser claus per a l’expansió d’Instagram. Al principi Justin Bieber feia caure els servidors cada cop que hi penjava una foto. Des de fa anys, assessora directament els famosos i els soluciona problemes (a diferència dels usuaris normals, que no tenen amb qui contactar si tenen un problema). Això va comportar també el sorgiment del fenomen influencer. Segons el llibre, més de 200 milions d’usuaris superen els 50.000 seguidors, el nivell necessari per poder viure de publicar per a les marques.

10. A la companyia asseguren que “la tecnologia no és ni bona ni dolenta, simplement és”, però l’autora ho rebat: “Instagram no és una tecnologia neutral, com l’electricitat. És una experiència elaborada amb molta cura [...] fruit d’un seguit d’eleccions dels seus creadors sobre la manera d’emmotllar el comportament”. I conclou: “Si segueix el camí de Facebook, el cost de l’adquisició recaurà sobre els usuaris d’Instagram”.

stats