Finances

L'era dels 'influencers' financers: quan Jennifer Lopez serveix per explicar els fons d'inversió

Els experts adverteixen dels perills de la desinformació amb l’explosió de perfils que recomanen inversions

3 min
Captura de pantalla 2022 09 10 a las 12.24.36

BarcelonaEl mateix noi interpreta tots dos personatges. A l’esquerra, amb samarreta negra, el jove curiós que pregunta quina és l’acció amb què s’hauria d’estrenar com a inversor novell. A la dreta, vestit de color blanc, l’influencer que replica amb una recomanació de la plataforma de brokers de borsa que el patrocina. Ara imagineu aquesta escena a la pantalla d’un mòbil, amb el format tipus gag i els subtítols vistosos habituals a TikTok i els reels d’Instagram. És la fórmula que funciona (i que repeteixen una vegada i una altra) l’allau de creadors de continguts financers que han irromput a les xarxes socials. Són joves, més sovint homes que dones, que recomanen inversions i expliquen conceptes econòmics financers amb un llenguatge planer i, fins i tot, exemples de la cultura pop.

Segons un informe de la firma Morning Consult, ja hi ha una tercera part dels millennials i la generació Z que es defineixen com a “inversors curiosos”. Potser encara no han posat diners en actius financers, però volen aprendre i busquen informació sobre com fer-ho. Els amics i la família segueixen sent la primera font de consulta, però l’estudi avisa que el contingut a les xarxes cada cop guanya més pes en aquest tipus de decisions. “Hi ha molt poca educació financera, i si no tens coneixements sobre la matèria, sempre connectaràs abans amb allò que sigui més emocional i doni canya”, apunta Elisabet Ruiz-Dotras, professora dels estudis d'Economia i Empresa de la UOC.

Prop de 300.000 usuaris a Instagram (i més de 200.000 a TikTok) segueixen les comparacions de Haley Sacks entre conceptes econòmics i icones de la cultura pop com el matrimoni Jennifer Lopez-Ben Affleck, els Jonas Brothers o la sèrie de Netflix Los Bridgerton. També coneguda com a Mrs. Dow Jones, es defineix com una “pop star financera” i assegura que els EFT (els fons cotitzats, un producte molt popular als Estats Units) són com Meghan Markle, perquè tenen un cost baix (Markle porta roba de Zara). En canvi, considera que els fons d’inversió tradicionals tenen la flaire old school de la duquessa de Cambridge, Kate Middleton. Mark Tilbury, per la seva banda, és una rara avis en aquest retrat robot d’influencers, però més de set milions de persones viuen pendents dels seus consells sobre criptomonedes i finances personals. El seu discurs és el del “milionari fet a si mateix” que va deixar l’institut quan tenia 16 anys i en qui els professors no havien confiat mai. “Crec que tothom pot fer-se en ric pensant més com un inversor i un emprenedor”, diu a la seva web.   

Però no cal marxar tan lluny per trobar exemples d’influencers financers. Flake Agency és una agència de representació espanyola especialitzada en aquest tipus de creadors de continguts. Per exemple, Fran Romero, el protagonista del vídeo amb què arrencava aquest article. Va néixer el 2001 a Madrid i té 1,7 milions de seguidors a TikTok. Molts dels vídeos d’aquest “emprenedor 2.0” són col·laboracions pagades amb intermediaris de compravenda d’accions, cap a les quals intenta portar el seu seguici.

Per a Pedro Rey, professor d’Economia del Comportament a l’escola de negocis Esade, el problema d’aquest col·lectiu és que és “una jungla que no està en absolut controlada”. Els creadors de continguts viuen de monetitzar les seves visualitzacions i l’algoritme premia la viralitat, sovint lligada a missatges impactants. “Pots dir una burrada enorme per atreure la gent. Aquests influencers poden saber-ne o no, però el seu èxit depèn del fet que els vegin moltes persones”, afegeix. Per a l’acadèmic, també és preocupant que molts comparteixin una “certa teoria de la conspiració” que diu que les institucions financeres “menteixen”. En la seva opinió, aquest discurs els fa guanyar poder perquè es presenten a una audiència jove com una opció capitalista antisistema, que simplement vetlla perquè els seus usuaris s’enriqueixin. Ruiz-Dotras aconsella destriar el gra de la palla, ja que entre els vídeos que circulen a les xarxes n’hi ha que simplement donen consells per estalviar més a casa. “Els diners a curt termini agraden molt, però és un camp perillós i la gent ha de ser molt conscient que fer-se ric de manera fàcil i ràpida no existeix. Requereix paciència i coneixements”, alerta l’economista.

stats