Tecnologia
Emprenem 03/10/2021

Un fons creat per la generació Z i apadrinat pels ‘boomers’

Enzo Ventures és un vehicle creat per emprenedors de menys de 25 anys que només inverteix en projectes joves

3 min
Un fons creat per la generació Z  i apadrinat  pels ‘boomers’

En una banda de la taula hi ha les vambes, la samarreta i potser, fins i tot, un tatuatge o una arracada al nas. A l’altra encara hi apareix l’americana (ara sense corbata), els cabells blancs o l’ocasional estilogràfica. És un retrat simplificat i caricaturesc, però el que és cert és que per a molts emprenedors joves reunir-se amb un inversor que vulgui sumar-se al seu projecte sovint implica un salt d’un parell de generacions. Però quan els fundadors coneixen els gestors del fons Enzo Venture ja saben que toparan amb algú que té aproximadament la seva edat. Aquest vehicle -impulsat per Edgar Vicente, Ivan Fernández i Markus Törstedt- té una directriu molt clara: inverteix en empreses de molts sectors, però sempre fundades per emprenedors de la generació Z. “No és indispensable, però tenir aquesta comprensió generacional ens ajuda molt”, diu Vicente, de 24 anys.

El projecte va néixer just després que Ivan Fernández i ell venguessin la seva primera empresa. DiHola era una aplicació per digitalitzar l’intercanvi manual de targetes de negoci. És a dir, en lloc d’entregar un tros de paper (més fàcil de perdre a la rentadora) la plataforma permetia enviar les dades acostant dos mòbils, de manera que el contacte quedava guardat automàticament. El febrer del 2020, però, l’empresa va canviar de mans després que la comprés el grup de programaricatalà Social Labs. Va arribar el confinament i Vicente i Fernández van començar a pensar una manera de professionalitzar les inversions que fins llavors havien fet a títol personal. El resultat va ser la creació d’un fons per entrar en la fase més inicial d’una companyia (en l’argot del sector s’anomena preseed ) amb aportacions petites d’entre 10.000 i 50.000 euros. En dos anys s’han proposat entrar en una trentena d’empreses, i de moment ja compten amb vuit companyies a la cartera, entre espanyoles, europees i dels EUA.

Els tres fundadors d’Enzo Ventures no són els únics joves al darrere d’aquest vehicle. El fons compta amb una xarxa d’una dotzena de perfils (alguns emprenedors com la cofundadora de la marca de moda sostenible Lagaam Inés Arroyo o el cofundador de les ulleres de sol Northweek Alex Huertas) escampats arreu d’Europa i l’Amèrica del Sud que identifiquen oportunitats d’inversió que els podrien interessar.

Tot i així, en el bon funcionament d’Enzo Ventures hi ha un altre element clau que ja passa de la trentena i, en alguns casos, ha fet els 40. El fons està apadrinat per la gestora de capital risc britànica PROfounders Capital. “Els coneixia de Londres, i la idea els va encantar. Això va derivar en el fet que ara són el principal inversor d’Enzo. A més de diners ens han ofert molta ajuda en l’operativa, són com els nostres pares”, diu Vicente. A canvi del capital aportat (el primer vehicle és d’un milió), assegura que Seedcamp aconsegueix accés preferent en les inversions de la cartera d’Enzo i obrir-se a una altra “visió del mercat”.

“La nostra joventut ens fa prendre més riscos. Som molt ràpids en el procés de decisió, que és un avantatge competitiu al sector. Podem tenir una manera de fer diferent de la d’un gestor sènior de 50 o 60 anys, i això als fons els interessa molt, perquè no som la seva competència directa”, apunta el cofundador d’Enzo Ventures. Aquesta dosi extra de confiança en ells mateixos també els permet començar a pensar en un segon vehicle de cara al 2022. Aquest fons seria substancialment més gran, d’entre 30 i 50 milions d’euros. “Amb 30 ens sortirien els números, però encara està molt verd”, explica Vicente.

Encara que els tres fundadors són catalans, fa uns mesos van decidir canviar Barcelona per Madrid i instal·lar-hi la seu de la gestora. “La distància entre els dos ecosistemes emprenedors s’està tancant, però a la llarga voldríem oficina a Barcelona”, diu. A l’equip hi han sumat una analista d’inversions, però aquest any volen fitxar com a molt cinc treballadors més per continuar sent “petits”.

stats