Automoció
Emprenem 07/03/2021

El cotxe urbà elèctric ‘made in’ Tarragona

L’empresa tecnològica Tecnovelero impulsa un vehicle per anar per ciutat de només 500 quilos, de dues places i respectuós amb el medi ambient

3 min
El cotxe Tecnovelero

Apamem els conceptesun cotxe elèctric és una nova mobilitat urbana assequible que no contamina ni vampiritza la ciutat. Així ho veu Javier Lavernia, director general de Tecnovelero, una empresa fundada el 2018 a Tarragona que ja té a punt un prototip d’un cotxe elèctric a escala 1:5, batejat com a Virante. L’objectiu immediat és començar una ronda de grans inversors a la primavera i la producció després de l’estiu.

“Nosaltres no som una companyia d’automoció, sinó una de tecnològica”, remarca aquest enginyer amb una trajectòria laboral sempre vinculada al sector del motor i del transport. En una nau del polígon Riu Clar de Tarragona, s’afanyen a treure tot el suc al prototip, un mini Virante de només 80 centímetres, per aconseguir un vehicle lleuger, polivalent i urbà amb les màximes prestacions.

El context és la proliferació actual a les ciutats de la velocitat màxima a 30 quilòmetres per hora, a curt termini més restriccions d’accés als vehicles contaminants i a llarg, les intencions de la Comissió Europea de prohibir els motors convencionals el 2050, però, sobretot, la urgència en revertir el canvi climàtic. En aquest escenari, el Virante tindrà dues places, només 500 quilos de pes i tres versions, amb preus finals d’entre 9.000 i 12.000 euros. Però amb les actuals bonificacions al vehicle elèctric pot quedar un preu final de 3.000 euros.

Les tres versions tindran el mateix xassís. La més senzilla, de 4 Kv, una velocitat màxima de 40 quilòmetres per hora i 200 quilòmetres d’autonomia, està pensada per conduir des dels 15 anys. La segona està dirigida sobretot al sector del repartiment. Tindrà 15 Kv, velocitat de 90 quilòmetres per hora i una autonomia de 16 hores contínues (300 quilòmetres). Si convé, es podrà retirar el seient del copilot per guanyar més capacitat. L’empresa Mailbox de Tarragona ja hi ha mostrat interès.

La tercera versió és de 25 Kv, una autonomia de 170 quilòmetres i una velocitat de 130. Lavernia convida a pensar, per exemple, en les entrades a Barcelona per entendre el canvi de paradigma que vol. L’enginyer calcula una concentració diària d’uns 25.000 cotxes de 4,5 metres, ocupats per una sola persona que, quan arribi a la seva destinació, tindrà el cotxe immobilitzat durant hores. El resultat és absurd: contaminació i invasió de l’espai urbà per molt poc temps d’ús a un cost econòmic molt alt. Conclusió: “És un model absurd. Virante és el futur”. Per arribar a aquest futur, el passat suma més de 13.000 hores d’enginyeria. Lavernia s’autodefineix com “una persona molt treballadora” que no ha fet vacances ni un sol dia en els últims quatre anys. L’empenta definitiva l’ha donat el Centro para el Desarrollo Tecnológico Industrial (CDTI), del ministeri de Ciència i Innovació, amb un ajut de 315.192 euros del seu programa d’innovació i desenvolupament (PID) per a empreses.

La pandèmia, però, els va esmicolar els plans. Per davant del Virante van passar 186 projectes centrats en el covid i l’aportació del CDTI no s’ha pogut concretar fins ara.

La injecció del ministeri es dedicarà a enllestir tasques d’I+D i a captar talent. Permetrà contractar nou professionals. Tecnovelero va començar amb dues persones, ara en són cinc i tancaran l’any amb dotze. Les previsions són arribar als 28 l’any vinent i el 2024 ser una plan- tilla de 78 professionals.

Els contractes nous permetran que el projec- te agafi velocitat. “Mirem fins a l’úl- tim cèntim que gastem perquè tenim els recursos que tenim”, se sincera el director general. Malgrat tot, aquestes limitacions financeres també han esperonat la creativitat. Men- tre desenvolupaven el cotxe van inventar tres solucions tecnològiques, que aviat es podran comercialitzar patentades al marge del Virante. Per descomptat, “serviran per monetitzar-les i es reinvertiran en l’empresa”. També compta l’enginyeria social. Ja hi ha acords en marxa amb la Universitat Rovira i Virgili i amb l’Institut Com- te de Rius de Tarragona.

Abans de la producció en sèrie del Virante, se’n farà una de beta amb 25 unitats. Hi ha converses, tant discretes com avançades, amb grans empreses i dos ajuntaments del territori perquè aquest cotxe que trenca esquemes sigui la seva flota.

stats