Alimentació
Emprenem  /  Innovació 26/03/2022

Anar de birres al metavers ja és possible

Heineken llança la primera llauna de cervesa en el metavers, on cada dia més multinacionals comencen a portar els seus productes

Pol Casaponsa Sarabia
3 min
Anar de birres  al metavers  ja és possible

Aquest 2022 fa trenta anys que Neal Stephenson va escriure la novel·la Snow crash. En aquesta obra, Stephenson va ser el primer que va imaginar-se el que avui ja és una realitat: el metavers. Onze anys més tard, l’empresa Linden Lab va presentar un món de realitat virtual 3D amb experiències immersives denominat Second Life. El 2021, el fundador de Facebook, Mark Zuckerberg, va decidir apostar per la creació d’un món virtual obert i interoperable amb altres plataformes i va decidir canviar el nom del seu grup a Meta. Això va marcar un punt d’inflexió.

La marca d’automoció Cupra va presentar fa un mes la seva aposta per traslladar els seus cotxes al metavers. La companyia de roba esportiva Nike va adquirir RTFKT, una empresa que es dedica al desenvolupament de NFT -en anglès són les sigles de “token no fungible”, i es podria definir de forma senzilla com una mena de notari digital per atorgar validesa a un document o una obra-. Coca-Cola, Adidas i Samsung són altres empreses que també han apostat per aquest espai.

Heineken virtual

Aquest 17 de març un nou producte va arribar per primer cop al metavers. La cervesera dels Països Baixos Heineken va llançar la primera cervesa que permet ser consumida des de la realitat virtual. S’anomena Heineken Silver. La seva “elaboració” és possible a través de NPC -concepte referit als personatges que no tenen cap usuari darrere- i, per tant, està automatizada.

El director global de la companyia, Bram Westenbrink, va explicar en la presentació de la nova cervesa que “el metavers és un nou punt de trobada social, desenfadat, envoltant i emocionant”. L’estrena va tenir lloc a Decentraland, una plataforma virtual 3D creada pels argentins Ari Meilich i Esteban Ordano. Es van ensenyar les instal·lacions creades per a la preparació de la cervesa, i l’avatar de l’exfutbolista del Futbol Club Barcelona Thierry Henry era a l’escenari fent uns tocs amb una llauna de Heineken Silver.

La plataforma Decentraland, que va llançar la seva primera versió el 2017, en un inici va començar a vendre les seves “parcel·les de terra” per vint euros. Els seu valor ja s’ha disparat, i el 2021 es va vendre una propietat per més de 100.000 dòlars. L’octubre de l’any passat, a més, la plataforma va acollir el primer festival de música en un metavers, que va tenir una durada de quatre dies. Atari, considerada fundadora de la indústria dels videojocs, és una de les altres empreses que com Heineken ja tenen una seu en aquest espai.

La cervesera neerlandesa va tenir uns ingressos de 26.583 milions d’euros el 2021, un augment d’un 11,8%. Aquest creixement li va permetre revertir les pèrdues de l’any anterior (de 204 milions) i obtenir 3.324 milions d’euros de beneficis. La companyia, a més, va augmentar la producció un 4,3% i va arribar fins als 231,2 milions d’hectolitres de cervesa.

Heineken té 115 plantes repartides per més de 65 països. En territori espanyol, la companyia té la seu central a Sevilla i fàbriques a Jaén, València i Madrid.

Tot i les reiterades peticions d’aquest diari, Heineken no ha accedit a respondre cap pregunta sobre els objectius de la campanya, i diversos periodistes assistents a la presentació del producte van criticar l’experiència. L’editor d’Immersive Wire, una publicació especialitzada en el metavers, Tom Fiske, va descriure l’acte a la BBC com a “surrealista” i va dir que estava “perplex” perquè no estava segur de si la situació “era estranya de forma intencionada”. El periodista de la revista tecnològica Pocket-lint Max Freeman-Mills va escriure un article on posava en dubte els salts de les empreses al metavers i on deia que era “difícil entendre per què una empresa hauria de gastar-se diners en això”.

Westenbrink, però, remarcava que “la Heineken Silver és una broma feta de forma totalment conscient, que s’enriu de nosaltres mateixos i de moltes altres marques i productes que es troben en el metavers”. El directiu afegia: “De moment no es poden tastar els píxels i els bytes, així que recordem que la millor manera de disfrutar d’una Heineken és en el món real”.

stats