Tecnologia

El reusenc que va viralitzar l’apli de moda després que l’acomiadessin

David Aliagas és el responsable de creixement internacional de BeReal, la xarxa social francesa de la naturalitat

Júlia Riera Rovira
3 min
El reusenc que va viralitzar l’apli de moda després que l’acomiadessin

La xarxa social de moda entre els adolescents, BeReal, neda contra el corrent del postureig. Tal com indica el seu nom, és una aplicació que obliga els usuaris a ser espontanis. Aquesta plataforma intenta allunyar-se de l’artifici d’Instagram i Facebook demanant als usuaris que publiquin una foto en un moment aleatori del dia, sense filtres ni edició, només amb la seva naturalitat.

La van crear el 2020 dos francesos i, després de dos anys passant desapercebuda, a principis del 2022 es va popularitzar. Des d’aleshores ha crescut un 315%, segons informa el portal Apptopia. Ara l’empresa ja té més de 20 treballadors. David Aliagas, un jove del 2000 i de Reus, és el principal responsable d’aquesta explosió: ell és un dels membres de l’equip fundador i el director de creixement a nivell internacional.

Aliagas va estudiar international management a Anglaterra. Quan va acabar la carrera es va posar a treballar dins el món de la banca d’inversió, fins que es va topar amb uns companys que li van parlar de BeReal. “Al cap de poc vaig conèixer el projecte i li vaig veure molt de potencial, i vaig a escriure a Alexis Barreyat, el creador, amb missatges del tipus «El teu producte està molt bé però a Espanya ningú el coneix; treballem en una col·laboració». Però ell va passar de mi”, explica Aliagas a l’Emprenem.

El reusenc no acceptava un no com a resposta, així que va penjar un vídeo a TikTok, que va tenir un milió de visites, per demostrar que ell podia aconseguir viralitzar l’aplicació. Després de molta insistència, amb només 22 anys va aconseguir entrar a l’empresa. “Pensava que estava tot fet, i quan hi entres t’adones que només hi ha el creador i un altre que l’ajuda, i que està tot per fer”, admet sobre aquell contacte inicial amb la companyia. Va fracassar en el seu primer intent de conquistar el mercat dels Estats Units i el van acomiadar. Però a la segona oportunitat va superar les expectatives: “Si em volia quedar a l’empresa havia d’aconseguir 20.000 usuaris a Espanya en tan sols un mes, i ho vaig fer en dos dies”.

Des que a principis d’any es va comprometre a incrementar de manera notable els usuaris, l’aplicació no ha parat de créixer. “Segons les estadístiques queda clar: jo vaig començar a penjar vídeos al gener, i va ser llavors quan va enlairar-se. No tot el mèrit és meu, però sí que he generat aquest boom a les descàrregues i he fet que sigui un programa mundial”, argumenta.

Ara, la cara visible de la xarxa social es dedica a viatjar pel món, sortir de festa i fer amics. Així doncs, Aliagas intenta entendre la cultura de cada país per planificar l’estratègia de màrqueting adequada per introduir-hi l’aplicació.

En menys d’un any, BeReal ha passat de tenir 10.000 usuaris actius diàriament a sumar-ne més de 15 milions. El salt més gran el va fer el passat mes de juliol, quan va ser per primera vegada l’aplicació gratuïta més descarregada als Estats Units en dispositius Apple.

En el cercador de Google també es pot veure que les cerques de BeReal en els últims mesos s’han multiplicat, no només a Espanya sinó arreu del món. Actualment, els Estats Units són el territori on la plataforma està més present, i després ve el continent europeu.

El creixement de BeReal és tan espectacular que ja han començat a aparèixer les primeres còpies. El gegant xinès TikTok ha llançat la seva pròpia aplicació anomenada TikTokNow. Té exactament el mateix concepte que BeReal: en un moment concret del dia demana que l’usuari gravi un vídeo. Però per a Aliagas aquesta nova funció no substituirà el forat que hi havia en el mercat de plataformes, on considera que faltava naturalitat: “La dinàmica de TikTok ja és el postureig”.

Per ara l’aplicació francesa només es finança amb els diners dels seus inversors. Així ho relata el jove català: “El creixement de l’empresa ha sigut tan favorable que no hem tingut problemes per aixecar finançament, i tot això sense tenir plans de monetització”. De moment no hi ha intenció de monetitzar l’apli. “Si ens plantegem monetitzar quan tenim 1 milió d’usuaris, què farem en quan tinguem 100 milions? Preferim explotar-ne tot el potencial i després ja pensarem si cal monetitzar-la”, diu.

Un dels reptes que té l’empresa és millorar el sistema intern de l’aplicació i la interacció entre els usuaris. Però perseguir propòsits específics és complicat, com admet el mateix Aliagas. “No tenim objectius perquè tots els que hem planificat els hem aconseguit en la meitat de temps, i marcar-se objectius ha perdut sentit. Al final som un equip petit i el nostre cap només s’ha centrat en créixer i tenir un bon producte”, conclou el català.

stats